Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Tagged

Scherpstellen
  • Graag wil ik in contact met een fotograaf die heel goed kan werken met Nikon. Ik heb een Nikon D90. Soms kan ik heel goed scherp stellen, en op andere momenten weer niet. Kan iemand me hiermee helpen? Als ik met mijn vaste lens Nikkor 50mm/f 1.8 fotografeert, is alles prima. Maar ik vind dat ook zo scherp uit moet zien met een objectief 18-70 mm/f 3.5. Graag tips!!
  • 2 Reacties sorted by
  • Sorry eerste zin woordjes vergeten. " Graag wil ik in CONTACT komen met een fotograaf.......Nikon. Sorry voor het ongemak!
  • Er zit nogal een verschil tussen de 50mm 1.8 en de 18-70.. Beide zijn goed lenzen, maar wel van een andere klasse.
    Je vergelijkt hier een zoomlens met een vast brandpunt, wat je eigenlijk niet zo snel moet doen. Objectieven met een vast brandpunt zijn simpelweg scherper dan zoomlenzen. Er is voor zover ik weet slechts 1 uitzondering, en dat is de 14-24 van Nikkor die zich kan meten met de vaste brandpunten.

Ik vind het niet meer dan logisch dat je foto's gemaakt met je 50mm scherper zijn dan die van de 18-70.

Over wat voor onscherpte hebben we het eigenlijk? Onscherpte van de lens, scherpstelfouten, bewegingsonscherpte, teveel ruis die zich uit in onscherpte/verlies van detail..? Het is vrij lastig om zomaar te zeggen waar het aan ligt zonder te weten waar we het over hebben ;) Onscherpte is een breed gebied.

Ik wil je best helpen, ik durf mezelf wel een ervaren Nikon-gebruiker te noemen, maar daarvoor is het wel nodig dat je zo uitgebreid mogelijk bent ;) Je stelt een hele specifieke vraag, als je dan zoveel mogelijk informatie geeft kan je ook het beste geholpen worden ;)

Noem zo bijvoorbeeld eens op wat de verschillen in instellingen zijn, zet wat foto's online van eenzelfde situatie en de verschillende objectieven... Kortom, wees uitgebreid, pas dan kan een ander zo'n specifieke vraag ook maar enigzins beantwoorden ;)