Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Tagged

Fotograferen in een zwembad
  • Met welke instellingen krijg ik mooie foto's in een binnenzwembad.
    Camera is een Panasonic DMC-FZ100. Als ik op de automatische stand foto's maak dan krijg ik een hoge ISO-waarde van 1600, dat veel ruis opleverd. De sportstand geprobeerd maar dit leverde ook geen mooie foto's op.
    Zelf denk ik dat de sluitertijd minimaal op 1/100 - 1/250 moet staan, met een diafragma van F2.8. Moet ik dan de max. ISO waarde begrenzen en zo ja op hoeveel?
  • 7 Reacties sorted by
  • Je moet zorgen dat je een goed belichtte foto krijgt. En het verbaast me niets dat dit dan in een zwembad betekent dat je op een hoge ISO komt, het licht is er tenslotte niet goed.

    Kijk, ik kan niet zo via internet het licht meten ;) Wij kunnen je dus ook op geen enkele manier vertellen wat voor instellingen je moet gebruiken. Een sluitertijd van 1/100-1/250 en diafragma f/2.8 vind ik opzich een goede keuze, maar wat voor ISO je dan krijgt kan je alleen zien als je aanwezig bent.
    De kans is echter dus groot dat het een hoge ISO is en dan loop je automatisch tegen de beperkingen van je toestel aan.

    Terugkomend naar je vraag hoe je mooi foto's krijgt in een binnenzwembad: door creatief te zijn en je meer zorgen te maken om je compositie dan om je instellingen ;)

    Groeten,
    Erik
  • Hallo Johnny en Erik,
    Meestal heb je maken met kunstlicht van tl of halogeen lampen. Probeer eens de z.g.
    *Kelvin * instelling van je camera. Zoek tussen de 3000 en max.4200 kelvin. Maak een
    paar proefopnamen. Meestal kom je dan goed uit. Zelf heb ik dit ook met het fotograferen van oudheden. Overheden in Egypte en Syrie e.d. maken gebruik van natriumverlichting of slecht tl licht. Dan is het wijs om *Kelvin * in te schakelen en een
    paar proefopnamen te maken. Meestal kom je dan op sublieme opnamen. Blijft dan
    het compromis tussen licht en waterreflectie. Beter dan een pola filter gebruiken.
    Veel succes en groet. Gerald
  • Een polafilter zal geen optie zijn. Het licht is al slecht en met een pola verlies je nog weer eens extra licht ;)
    Verder is het verstandig om in RAW te schieten en daarmee kan je dus ook de witbalans zonder problemen later nog instellen. De premium panasonic modellen kunnen volgens mij allemaal in RAW fotograferen.

    De witbalans bepaalt niet direct de opname (als je die tenminste in RAW nog aanpast). Daarnaast geeft Johnny voornamelijk aan last te hebben van veel ruis ;)

    Groeten,
    Erik
  • Verschillende opties mogelijk. Allereerst de Settings anders instellen, t.w.
    - de ISO Setting (100, 200 of 400 maximaal; beslist geen Auto ISO doen, anders zit je
    weer met de gebakken peren, nl. teveel ruis door ISO 800/1600)
    - de Flash Setting (flash mode/forced on; nadeel Auto ISO)
    Bovendien kan je gebruik maken van de optie 'bracketing' (zowel exposure als de white
    balance setting).
    Een wijze, maar wellicht dure, optie is de aanschaf van een externe flitser. Dan ben je van bovenstaande problemen verlost.
    De FZ-100 is nu eenmaal een mooi-weer-camera. Bij gebruik 'indoors' is het raadzaam de groothoek (f2.8, max 400ISO) en de flitser (in groothoek maximaal bereik van 9m) te gebruiken. Dus zoom a.u.b. niet te veel in (.. flitsbereik en lichtsterkte nemen af ..).
    In een zwembad heb je daglicht en kunstmatig licht. Door gebruik te maken van een flitser benader je het daglicht (.. auto white balance ..) het meest.
    Allicht zou je de camera-setting close-up (spotmeting) plus flitser kunnen gebruiken. In de overige settings is sprake van matrix-meting. M.i. niet de beste optie.
  • Bedank voor jullie adviezen =D>, de volgende keer dat mijn zoon naar zwemles gaat ga ik jullie tips uitproberen en dan hopen dat ik met goede foto's thuis kom.
  • @Howard, het gebruiken van spotmeting tegenover matrix-meting maakt denk ik weinig uit. Waarschijnlijk wordt bij gebruik van de flitser de sluitertijd op 1/60e gezet en bepaalt de hoeveelheid licht uit de flitser je belichting (wat sowieso het geval is als je gaat flitsen).

    Zodra je flitst bepaalt dat je belichting en bepaalt je sluitertijd het opvangen van omgevingslicht. Daar zit een heel verschil in en bepaalt ook het resultaat ;)
  • @Eric, klopt als een bus (f2.8-1/60), maarre ... in de overige settings is sprake van matrix-meting (Johny gebruikt iA-modus en Sport-modus).
    Afhankelijk van de voorgeprogrammeerde intelligentie van de camera is het maar de vraag of er überhaupt geflitst wordt of niet. Bij de modus Sport sowieso niet.
    Maar om verder Babylonische spraakverwarring te voorkomen geldt voor Johny het motto van 2012: "Stel vragen aan je zelf !" Pak de handleiding. Proberen is leren.
    Veel fotoplezier in 2012 ... en blijf vooral DIGITALEFOTOGRAFIETIPS trouw.