Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Tagged

Goede flitser Nikon D90
  • Hoi,
    voor mijn Nikon D90 ben ik op zoek naar een flitser die ik ook los van mijn camera kan gebruiken. Ik wil er later nog 1 of 2 losse flitsers bijkopen die ik dan met elkaar in verbinding kan stellen. Heeft iemand een goede tip wat voor een flitser ik dan het beste kan aanschaffen?
  • 6 Reacties sorted by
  • Volgens mij kan dat met elke Nikon SB-600 tot SB-910.

Controleer voor de zekerheid even of je D90 als commander kan flitsen en zo andere flitsers kan ontsteken.

Verder moeten de andere flitser in het zicht van de ingebouwde flitser zitten, anders werkt het niet.
    Een betere (naar mijn idee) optie is om een triggerset te kopen (bijvoorbeeld de Cactus v5) en die op je flitser(s) te zetten en je flitsers handmatig te leren instellen.

Groeten,
    Erik
  • Ik heb indertijd bij mijn D90 een Metz 48 AF-1 aangeschaft. Deze is goedkoper dan van Nikon zelf, diverse camera leveranciers betrekken hun flitsers nl. bij Metz!
    Zie bijgevoegde links, ze hebben genoeg bj Metz......

http://www.metz.de/de/blitzgeraete/blitzgeraete-empfehlung.html#anwsearch

http://www.metz.de/de/blitzgeraete/firmware-download-blitzgeraete/mecablitz-48-af-1-digital/nikon.html

Succes met de aankoop!

Drikus van Oost
  • Je Kan je D90 popup flitser gebruiken als een commander voor andere Nikon flitsers. SB-600/700/900 en de nieuwere typen die sinds kort op de markt zijn.

De D90 kan 2 groepen flitsers aansturen die je onafhankelijk van elkaar kan instellen. Zowel iDDL als manueel, gewoon in een menu van de D90.

Als je meer over het CLS (Creative Lighting System) van Nikon wil weten kan ik je de volgende boeken adviseren:

The Creative Lighting System van Mike Hagen. ISBN 978-1-933952-42-3

Digital Field Guide Creative Lighting System van Dennis Thomas.
    ISBN 978-0-470-45405-3

Succes!
  • Bedankt voor jullie reacties. Ik heb vandaag een SB 700 gekocht. IN de winkel werd mij verteld dat ik met bv en Metz flitser geen gebruik kon maken van het CLS van Nikon wat ik wel jammer zou vinden omdat dit wel als goed aangeschreven staat. Ik ga mij nu verdiepen in de handleiding en vervolgens het een en ander uitproberen. Misschien tzt nog eens een workshop flitsen volgen...
    Nogmaals bedankt voor jullie reacties!!!
  • Wat weinig mensen weten is dat Metz wel CLS ondersteunt, ik weet alleen niet of het voor alle modellen geldt. Gek genoeg maken ze er geen reclame mee..

Er is eens een discussie geweest op het Nikon Club Nederland forum en daar kwam het op een gegeven moment ter sprake:
    http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=30&t=14522&start=15#p393582

Het kan dus lonen om eens de handleiding goed te lezen ;) Geloof winkelpersoneel nooit op hun woord. De meeste winkelmedewerkers weten niet waar ze het over hebben. Het punt is dat winkelmedewerkers goed zijn in praten en verkopen, maar vaak niet in weten wat ze verkopen ;)

Doe er je voordeel mee zou ik zeggen en zorg dat je meer weet dan de winkelmedewerker ;)
  • Oke, dan wist deze winkelmedewerker dat blijkbaar niet. Toch weet ik wel zeker dat hij me niet iets aangesmeerd heeft. Daarvoor ben ik al te vaak in de winkel geweest. Kennis van zaken hebben ze daar zeker wel. In ieder geval zal ik nog eens langsgaan om te vertellen dat de Metz wel degelijk CLS ondersteund. Evengoed had ik toch waarschijnlijk sowieso voor de SB-700 gekozen. Na veel gelezen te hebben, rondgevraagd en het duidelijke advies en uitleg in de winkel ging hier zeker mijn voorkeur naar uit.
    Maar inderdaad raar dat Metz hier geen reclame voor maakt.