Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Overbelichte achtergrond
  • Hallo,

Ik heb een vraag bij deze foto: http://imageshack.us/photo/my-images/84/dsc00961sc.jpg/
    Hierop is te zien dat de achtergrond (het gras) overbelicht is.
    Kan ik hier wat aan doen?
    Ik gebruik Photoshop CS5 Extended
  • 6 Reacties sorted by
  • Ja dat gaat prima.

Je krijgt al heel snel een goed resultaat met: Afbeelding --> Aanpassingen --> Schaduwen/hooglichten. (Ik vind dit een van de mooiste tools in Photoshop)
    Zet Schaduwen op 0 en Hooglichten op rond de 40 en je bent al een heel eind.

Je kunt ook eerst de linker schuif in Afbeelding --> Aanpassingen --> Niveaus (de zwart tinten) naar rechts schuiven en op 20 zetten en daarna de Schaduwen/hooglichten op 0, resp 30 a 35.
  • Als er veel zon is kun je beter onderbelichten. Met uitgevreten hooglichten kun je weinig aanvangen. Dichtgelopen donkere partijen kun je eventueel nog bijwerken. Trouwens mijn 5d MarkII staat altijd op -0,5 tot -1ev. Bij volle zon zelfs meer.
  • Hallo WesGie
    De suggestie van schaduw/hooglichten is prima.
    Ik ben het echter totaal niet eens met Gulbert. Op de foto zijn de kinderen uitstekend belicht. Zij zijn het hoofdondewerp. Als je hen onderbelicht had, dan had je de foto lichter moeten maken. En van lichter maken krijg je altijd ruis.
    Als je in RAW fotografeert zou ik eerder nog wat overbelichten dan onderbelichten. Want er zit nog heel veel informatie in de lichte partijen.
    Maar let altijd op je histogram bij het fotograferen. Zorg dat deze zo ver mogelijk naar rechts is geschoven.
  • Hallo WesGie -,..in 't extreemste geval zou ik de voorgrond,.. 'de kinderen en eventueel de de rok met voet,..uit 't beeld selecteren. En dan natuurlijk de selectie kopiëren. Zo wordt de selectie de bovenste laag(layer). Nu hoef je alleen nog de laag onder deze laag, op belichting aan te passen. Probeer het eens,..ik heb goede ervaringen met deze (extreme)methode. Let wel,..met zo'n methode, vergt het selecteren wel het nodige precisie-werk. Dit om te voorkomen dat er na de correctie, belichtings-verschil op de 'naad' van het geselecteerde te zien is. O ja,..na het bewerken de lagen natuurlijk weer verenigen!!! Succes......
    Groetjes MothersFinest.
  • Beste WesGie,

Ik zit op de lijn met Jurgens en meer precies Mothersfinest.
    Nog specifieker zou ik, beginnen met een laagkopie en in deze nieuwe laag zowel de voor- als achtergrond selecteren en dan selectie omkeren (zodat je alleen het overbelichte gras als selectie overhoudt) en daarop met schaduwen/hooglichten de overbelichting in het gras terugbrengen naar normale proporties.

Ook deel ik de mening van Flori dat er nog ruim voldoende informatie zit in de overbelichte delen, zeker in de door jou getoonde foto, zodat je alles prima in evenwicht kan brengen.
    Rechtsbelichten, in het histogram, is beslist een goede zaak!

Met Gulbert deel ik dat je, normaal gesproken, niet moet overdrijven met overbelichten omdat echt uitgebeten hooglichten geen info meer bevat.
    Maar in jouw foto is dat absoluut niet aan de orde.

Weer terug: deselecteren en lagen samenvoegen.

Laat ons nog even weten of het je goed gelukt is en laat ons dan genieten van je geslaagde foto.

Veel fotografeer plezier,
    Alex.
  • Hoewel in het bezit van CS5 (en CS6), zou ik een eenvoudiger weg kiezen. De foto is slechts op kleine plekjes overbelicht, dus niet echt problematisch. Om een goed resultaat te bereiken schuif ik de belichting wat terug, hooglichten heel laag, schaduwen heel hoog, beetje clarity toevoegen. Alles bij elkaar ongeveer 6 seconden werk in LR4 en ik moet nog zien dat het resultaat via CS5 beter is. Ik weet dat de vraag CS5 betrof, maar LR4 is een maand gratis uit te proberen. Zolang je niet met layers hoeft te werken: aanbevolen!