Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Tagged

Kitlenzen

• Eerst een stelling:
    Van door amateur fotografen gemaakte foto’s haalt het grootste deel het niet verder dan een print op maximaal A4 of het publiceren op het net met een resolutie van 1024 x 768 (maximaal).
    Mijn vraag:
    Welke zin heeft het (voor die amateur fotografen) simpele kit lenzen te vervangen door veel duurdere exemplaren, afgezien van lichtsterkte en snelle/stille AF?
    Ik ben zo’n amateur die inmiddels een veelvoud van de prijs van de body heeft uitgegeven aan glas.
    Ik zie eerlijk gezegd weinig verschil (bij relatief kleine afdrukken of beoordelen op een standaard LCD scherm) tussen een dure of goedkopere lens.
    Ook op sites als Zoom en Flickr komt het verschil in prijs tussen objectieven niet tot uitdrukking in de kwaliteit van de opname.
    Is er bij het beoordelen bij genoemde resolutie en afdrukgrootte wel een verschil?
    Wat is jouw/jullie mening?
    Hartelijke groet,
    Arie
  • 3 Reacties sorted by
  • Interessante stelling.. Daar ga ik ook maar eerst op reageren, en dan neem ik denk ik automatisch ook je vraag mee ;)

Het ligt er behoorlijk aan wat voor amateur je bent. Ik ben zelf ook amateurfotograaf maar heb hier toch al A2 afdrukken hangen. Daarnaast ben ik niet tevreden met een 1024x768 resolutie, mijn foto's moeten groter aankunnen en daar wil ik dus ook kwaliteit bij hebben.

Voor de meeste mensen zal tegenwoordig de kitlens prima voldoen, afgezien van lichtsterkte en voor een kleiner deel de AF. Tegenwoordig hebben heel veel mensen een DSLR die ze gebruiken als point-and-shoot camera. Zonde van het geld vind ik maar dat is een andere discussie. Enfin, zoals je al stelde heeft een grote groep niet door wat de beperkingen van een kitlens zijn.