Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Oude dia's scannen en bewerken met PSE.
  • Ik ben sinds kort begonnen met het inscannen van oude dia's om deze ook voor het nageslacht veilig te stellen. Veel te laat natuurlijk, en daarom zijn er een groot aantal behoorlijk beschadigd en verkleurd. Er zit dan een blauwe waas op, of ze zijn flink bleker geworden, je kent dat vast wel! Veel dia's zijn genomen eind jaren 60 en vooral in de 70er jaren.

Om die dia's weer op een aanvaardbaar niveau te krijgen heb ik een aantal foto bewerkingsprogramma's uitgeprobeerd waaronder Picasa, Lightroom en PSE. Uiteraard heb ik de bevindingen van deze programma's, beschreven door Kenneth Verburg allemaal goed doorgelezen en heb mede daardoor de stap genomen om voor Photoshop Elements 10 te gaan. Ik moet nog veel leren wat betreft het programma en heb er daarom maar meteen een boek bij gekocht. Altijd makkelijk om even iets op te zoeken wanneer je niet meer precies weet hoe het moet. Er zitten wel zoveel mogelijkheden op dat ik voorlopig nog niet ben uit geëxperimenteerd.

Mijn vraag is nu of er mensen zijn die ook met verkleurde dia's te maken hebben gehad, en die wat meer ervaring hebben met het terug op kleur brengen van deze afbeeldingen. Zijn er specifieke programma's of bewerkingsformules beschikbaar in PSE? Word het een verhaal met meerdere lagen creëren en deel voor deel van de foto bijwerken, of kan dit in een keer bewerkt worden. Persoonlijk vind ik namelijk dat het eenvoudig wat schuiven met de RGB regelaars en hooglicht en schaduw regelaars niet het gewenste resultaat geeft, Ook het automatisch bijkleuren werkt niet bevredigend. Om de foto van de blauwe waas te ontdoen zou ik denken om hem wat warmer te maken, maar ook dan verandert er teveel aan de kleuren.

Ik hoop dat iemand mij hier wat verder kan helpen met enkele goede adviezen.
    Alvast bedankt.

Groeten Luc
  • 6 Reacties sorted by
  • Ik heb dit eerder ook aan de hand gehad en de volgende aanpak uit een boek van Scott Kelby gedistilleerd. Hij beschreef verschillende aanpakken, maar ik vond de volgende de minst tijdrovende en heb die dan ook op vele diascans met succes toegepast

Gebruik Verbeteren --> Belichting aanpassen --> Niveaus (Ctrl+L)
    Pas de drie pipetten aan door erop te dubbelklikken.
    Vervolgens pas je de getallen bij RGB aan als volgt:
    het zwartpunt (linkse pipet): de nullen verander je in 20
    het grijspunt (middelste pipet): 128 wordt 133
    het witpunt (rechtse pipet): 255 wordt 244
    klik op OK.
    Vanaf nu kun je met de drie pipetten in elke gescande foto klikken. Zoek een zwart, grijs en witpunt en klik daar met de juiste pipet op. je zult niet altijd drie geschikte gebieden vinden in een scan, maar met 2 van de drie kom je ook vaak een eind.
    Vink voorbeeld aan, zodat je meteen resultaat ziet van je aanpassing en door kan gaan tot je tevreden ben.

Wat vervolgens heel vaak zeer goed werkt bij volgelopen schaduwen en lichte plekken in de diascan (wat vaak het geval is) is de volgende tool:
    Verbeteren --> Belichting aanpassen --> Schaduwen/hooglichten.
    Succes verzekerd!
  • Luc,
    De aangepaste waarden in RGB blijven vast ingesteld.
    Klik je (als voorbeeld) met je zwartpuntpipet op een vlak dat zwart in de foto hoort te zijn, dan zal hij dat niet uiterst zwart (= 0) maken, maar iets daarvoor (=20) gaan zitten. Dat geeft mooiere, resultaten.
    Deze methode heb ik destijds op iedere dia toegepast, ondanks verschillen in kwaliteit. Je kunt immers zelf zien wat het effect is terwijl je met je pipet klikt. Ben je niet tevreden, dan klik je een stukje verder in het zwarte, middelgrijze, of witte gebied. Tot je tevreden bent.
  • De door Jurgens aangehaalde methode is een van de beste manieren om elke kleurzweem uit een foto te halen. Bij mij staan de pipetten ingesteld op: 10, 128, 245. Maar dat is en persoonlijke keuze.
  • Jurgens, Bedankt voor de informatie. Ik ga er meteen mee aan de slag en het resultaat ga ik je dan binnenkort laten weten. Ik neem aan dat de waarden die je hierboven beschreven hebt gemiddelden zijn, omdat niet iedere dia dezelfde mate van beschadigingen heeft. Maar in ieder geval alvast een goede uitgangspositie om mee verder te werken.

Nogmaals bedankt voor je wijze raad.
    Groeten, Luc
  • @ Jurgens,

Ik heb nu een paar foto's verbeterd volgens jouw methode, en dit geeft inderdaad een zeer bevredigend resultaat. Het is wel even zoeken omdat ik het programma pas een week heb, maar met geduld en oefening komt het vast wel goed.

Nogmaals bedankt.

Mochten er nog andere mensen een ander idee hierover hebben dan lees ik dat natuurlijk graag. Proberen kan immers geen kwaad en zo kan ik in ieder geval lekker oefenen met dit programma.

Groeten, Luc.
  • @ GulbertVanRoey,

Het is inderdaad een hele goede methode, en een beetje schuiven met de waarden van de diverse pipetten. It's as simple as that! Misschien had ik daar na lang experimenteren ook wel achter gekomen, maar zo zie je dat je met een rondvraag al snel een heel eind op weg bent.

Nogmaals bedankt.

Groeten, Luc.