Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Aankoop Canon 600D
  • Hallo.
    Heb me vandaag aangemeld op je site.
    Ik moet zeggen in een woord geweldig, duidelijk ,overzichtig en allemaal begrijpelijk.
    Ik heb een vraag betreffende de Canon 600D.
    Ik heb de keuze gemaakt om deze aan te schaffen, alleen ik weet alleen niet welke lens of lenzen er bij te nemen.
    De standaard lenzen die er bij zitten 17-55 en 55-250 zijn als ik het zo kan zien wat eenvoudig, plastic aansluiting
    en de reviews bij kieskeurig komen er ook niet al te best uit.
    Wat raad jij mij aan, een betere Canon lens of misschien wel een Sigma of Tamron lens.
    Met Vriendelijke groet Rob.
  • 8 Reacties sorted by
  • Hallo Rob,

Ik zou de beslissing nog even voor me uitschuiven en eerst maar eens aan de slag gaan. De standaard lenzen zullen niet duur zijn en op marktplaats zul je ze met weinig verlies weer kwijt kunnen.

In de tussentijd kun je ontdekken wat je belangrijk vindt mbt je glaswerk. Wil je extreem groothoek? lichtsterk? een super scherpe prime lens? een tele kanon?

Kijk niet te veel naar sites als kieskeurig. Daar heb je niet veel aan behalve als je de beste prijs zoekt. Als je wilt weten hoe een lens wordt beoordeeld kijk dan op lenstip.com of photozone.de

Vergeet marktplaats niet als je andere lenzen wilt en misschien wel de belangrijkste tip: wil je mooie foto's maken dan is kennis van compositie en nabewerking belangrijker dan de juiste lens. Hierover kun je trouwens alles vinden op deze site.

Succes!

• Hallo Frank,
    Hartelijk dank voor je snelle reactie.
    Ik ga zeker op marktplaats kijken, dat is een goeie tip.
    Als alles mee zit ga ik in juni wat meer vrije tijd krijgen ivm gedeeltelijk vroegpensioen.
    Ik wil me echt gaan focussen op natuur/macro/en vakantie foto's.
    Eerst de camera maar eens leren kennen en de workshop bij Canon doen.
    Misschien heb jij nog een suggestie voor cursus of workshop.
    Ik woon in Maassluis, dus niet te ver uit te buurt.
    In ieder geval bedankt nogmaals.

Mvgr Rob
  • Hallo Rob,

Tijdens een cursus zul je veel leren maar zorg er wel voor de je de basis een beetje door hebt. Anders zul je het verhaal niet volgen bij het horen van de uitleg.

1. verdiep je in de basis van fotografie: diafragma, sluitertijd, ISO, brandpuntafstand en belichting in het algemeen. Ga je niet meteen verdiepen in witbalans, flitsen en bijvoorbeeld HDR. Eerst de basis.

2. Met enige kennis van compositie zul je heel snel mooiere foto's maken. Op deze site staan ze allemaal wel.

3. Nabewerken in bijvoorbeeld Lightroom. bijsnijden, belichting aanpassen en bijvoorbeeld lightroom presets doen wonderen voor middelmatige foto's.

Als deze site geen geheimen meer voor je heeft dan ben je verder dan mij ;-))

Mvg,

Frank

• Hallo.
    ik heb een canon 600D Camera met een 18-55mm lens.
    Welke lens kan ik het beste gebruiken om mooie sport foto,s te maken.
    Heb nu de Tamron AF70-300mm F/4-5.6DI LD MACRO 1:2.
    bedrag wat ik er voor wil uitgeven is rond de 250 euro.
    Hoop dat jullie me beetje kunnen helpen.
  • Hallo FOTOGUY,
    Sinds kort bezit ik ook een 600D en al langer een Tamron AF 70-300, deze Tamron is zeer geschikt voor panning foto's met dit verschil dat je accu binnen twee dagen voor tweederde wordt leeg gezogen, daarom gebruik ik de Tamron alleen op mijn oude 1000D met powergrip (twee accu's). De opjossing voor jou zou kunnen zijn de aanschaf van een Canon 55-250mm lens of een powergrip voor je 600D in combinatie met je Tamron, de camera wordt wel beduidend zwaarder maar ook stabieler.
  • Batterij die sneller leeg gaat door panning shots. Zelf nog niet ervaren. Een batterij grip of power grip lijkt mij dan ook beetje overbodige luxe. En zeker niet noodzakelijk. Ik merk dat ik steeds vaker de grip er af laat, alleen als ik de zware tele gebruik dan monteer ik hem. (ander half kilo).
    Gebruik zelf een 5D II en 5D III.

De 55-250 IS is zeker een goed objectief in haar prijs klassen en zeker het overwegen waard. Hier kun je vast en zeker goed mee uit de voeten. In haar prijs klasse één van de beste of wel niet de beste ;-)

• Hallo,

Ik ben ook sinds kort in het bezit van een Canon 600D en heb daarbij EF-S 18-55 III & Tamron AF70-300 mm F/4-5.6 Di LD Macro 1:2 erbij aangeschaft + powergrip BG-E8 van Canon erbij. Nu heb ik veel plezier in het fotograferen en filmen van muziek concerten en het fotograferen van mijn jachthond tijdens zijn werkzaamheden in het bos en in het veld en ook het fotograferen van renpaarden op de renbaan. Dit zijn allemaal situaties waarin ik op afstand moet kunnen fotograferen. Ik merk dat ik flink wat tekort kom met mijn huidige 70/300 van Tamron en geen image stabilisation mis ik ook wel!
    Nu heb ik mij wat verdiept in zover mijn kennis gaat en heb ik enkele opties gevonden zoals de Canon EF 100-400mm F/4,5 - 5,6 L IS USM & Tamron 200-500 F 5.0 - 6.3 DI LD. De Canon is wat duurder in aanschaf maar heeft daartegen wel image stabilisation. Over de Tamron heb ik wel positiefe berichten gelezen alleen dat er geen image stabilisation op zit is denk ik wel een zwaar min punt. Mijn budget is max. 1500 euro wat ik er voor wil uitgeven voor een telezoom voor mijn Canon 600D en die ik kan gebruiken in de situaties waarin ik fotografeer. Wie o wie heeft hierbij ervaring en kan mij helpen wat ik nu moet aanschaffen??? Alvast bedankt!
  • millimeters kom je altijd te kort ben ik zelf achter gekomen.

Persoonlijk ben ik wel een voorstander van stabilisatie om een telezoom.
    Zelf gebruik ik een Full Frame camera met 70-200 II erg veel. De 70-200 geeft je een op een cropbody als de 600D een erg mooie beeldhoek.

Al eens gekeken naar de 70-300L ?