Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Tagged

Welke stand voor buiten fotografie van mensen met een canon 60d zonder statief? P/tv/av?
  • Hallo,

    Ik fotografeer nu al een tijdje met spiegelreflexcamera en heb sinds kort een 60D gekocht met een sigma 120-400 mm, en dat fotograferen deed ik vooral met een statief omdat ik nooit bewegende dingen vast wilde leggen.

    Maar nu was ik pas in het bos met mijn vriendin en onze hond en wilde daar leuke foto's van maken alleen ik had GEEN idee welke stand ik moest gebruiken met bijpassende instellingen. Ik had de camera uiteindelijk maar in automatisch gezet om toch nog beetje mooie foto's te krijgen alleen af en toe kwam die flitser eruit en was gelijk weer mijn foto verpest.

    Nu mijn vraag in het kort, welke stand van de camera is het beste als je buiten foto's wil maken van bijv. mensen en dieren zonder dat die flitser eruit komt en je geen statief bij je hebt en toch scherpe foto's krijgt?
    Of is de oplossing een externe flitser kopen?

    Ik hoop dat ik beetje duidelijk ben in mijn vraag en anders hoor ik het graag van jullie.

    Groeten,

    Bas
  • 14 Reacties sorted by
  • Beste Bas,

    Gefeliciteerd met je recent gekochte 60D. Een camera waaraan je een hoop plezier kunt beleven. Je geeft alleen aan je Sigma objectief zonder het diafragma bereik.
    Heb je ook (een) andere objectief(v(en)?
    Mijn advies aan je is: instelling Av of M een groot diafragma (is een laag getal) liefst 2 of 1 stops onder het maximum. Dus als het max. van je objectief f4 is kies dan bijv. f8.
    Kruip zo dicht als mogelijk op je onderwerp! Plastic fantastic 50mm f1.8, er is op deze site al het een en ander over geschreven en kost slechts ongeveer €100,-, is uitermate geschikt voor je fotowens en heel lichtsterk. Kies dan bijv., afhankelijk van het omgevings licht, voor diafragma f4 of f5.6.
    Laat later maar eens lezen of het je gebracht heeft wat je wilde.

    Veel fotografeer plezier,
    Alex
  • Hoi Bas,

    Je schrijft dat je normaal gesproken vanaf statief fotografeert, wat voor foto's maak je dan en ben je tevreden over die resultaten?

    Verder, waar loop je tegenaan tijdens het fotograferen zonder statief. Als je de jou bekende techniek gebruikt die je bij het fotograferen van statief gebruikt, wat verandert er dan?

    Fotograferen is een zoektocht. Je zult dus ook stapsgewijs moeten zoeken naar wat je nodig hebt om de juiste foto te maken ;) Ik wil je dus ook uitnodigen om die zoektocht te maken en uit te zoeken wat er in je foto's niet goed is.

    Het enige risico dat daaraan zit, is dat je af en toe eens naar dezelfde plek terug moet gaan ;)

    Groeten,
    Erik
  • Hoi Alex en Erik,

    Bedankt voor jullie snelle reactie.

    Ik zal eerst even op Alex reageren:
    ik heb 2 objectieven. Sinds 1 week ben ik in het bezit van een SIGMA 120-400/4.5-5.6 DG OS APO HSM en sinds ik mijn 60d gekocht heb, heb ik er een Canon EF 17-40/4.0 L USM bij gekocht.

    Ik zal jou (Alex) tips dit weekend gaan uitproberen en dan zal ik laten weten of er al vooruit gang is :).

    Nu Erik:

    Normaal maak ik vooral foto's van landschappen en gebouwen. Dit deed ik altijd met de Canon EF 17-40/4.0 L USM omdat ik nog niks anders had. Dat ging allemaal naar mijn idee vrij goed in combinatie met een statief.
    Maar af en toe maak ik ook fotos als ik een dagje weg ben alleen dan valt het resultaat vies tegen.
    Met beide objectieven heb ik dan 'problemen'. Als ik dan dezelfde instellingen gebruik als werken met een statief dan is of de sluitertijd te lang waar door je wazig beeld krijgt omdat alle mensen bewegen of juist te kort en je dat donkere beeld krijgt.

    En door dat juist te voorkomen zet ik de camera op automatisch maar dan komt de flitser er uit en dat wil ook nog wel eens het ongewenste resultaat geven.
    Zou het hele probleem opgelost zijn met een externe flitser of..? :)

    Vriendelijke groeten,

    Bas




  • Hoi Bas,

    Het probleem wat je hebt is die van bewegingsonscherpte. Het is denk ik in dit geval een goede zaak dat je volledig gaat doorgronden wat sluitertijd, diafragma en ISO-waarde voor invloed op elkaar hebben.

    Houd daarbij in de gaten dat je scherpe foto's maakt met een sluitertijd van 1/brandpuntsafstand.

    Een externe flitser lost het probleem niet direct op en levert denk ik voor jou eerst alleen nog maar weer nieuwe mogelijkheden en daarmee problemen ;) Richt je eerst op het fotograferen zonder externe flitser, neem de artikelen in de basiscursus goed door, en begin tijdens het lezen al meteen met oefenen. Houd dus je camera bij de hand en breng het direct in de praktijk ;)
    Misschien blader je er snel doorheen omdat je een deel al snapt, maar dat geeft niet. Herhaling zorgt ervoor dat je je de stof eigen maakt, en dat is volgens mij wat je nodig hebt ;)

    Succes!

    Erik
  • Hoi Erik,

    Wat bedoel je precies met sluitertijd van 1/brandpuntafstand?

    Voor de rest hartstikke bedankt voor je tips. Ik ga dit weekend dan op mijn gemakje alles langzaam doornemen.

    Met vriendelijke groeten,

    Bas
  • Geen dank Bas, neem er de tijd voor en geniet ervan. Fotograferen is een mooie hobby en die moet je de tijd gunnen. Laat de creativiteit zijn gang gaan ;)

    Er is een ezelsbruggetje voor de minimale sluitertijd die je moet gebruiken, dat is dus 1/brandpuntsafstand.
    In de praktijk betekent dit, dat je met een 400mm objectief, een sluitertijd van minstens 1/400 nodig hebt voor een scherpe foto van iets dat stil staat (zonder beeldstabilisatie), en natuurlijk afhankelijk van hoe stabiel je zelf bent (ook daar zijn technieken voor).

    Duidelijker? ;)
  • Stuk duidelijker Erik :) :).

    Groeten,

    Bas
  • Hoi Alex en Erik,

    Om even terug te komen op jullie adviezen, ik merk enorme vooruitgang. Dus bij deze bedankt voor jullie tips en trucs.

    Groeten,

    Bas
  • Ik wil graag nog even een aanvulling plaatsen voor de 1/brandpuntafstand.
    Zelf gebruik ik een Canon 1000D en de 60D. Ik heb ook de 400 mm van Canon.
    De 1/brandpuntafstand gaat eigenlijk alleen op voor niet bewegende voorwerpen.
    Ik hanteer waar moglijk bij de langere brandpuntsafstanden factor 1,5. Mijn ervaring is inmiddels dat dit m.n. bij de langere brandpuntsafstanden beter werkt dan factor 1. Ik praat weliswaar over fotograferen uit de hand of op een steuntpuntje (rijstzak o.i.d) Bij gebruik van een statief zal de factor 1 geen probleem op leveren. Ondanks dat gebruik ik bij de 400 mm toch de afstandbediening om de ontspanknop te bedienen.
  • Nog even een aanvulling.
    In het menu kan je de flitsbeturing in/ uitschakelen. Zie pag 135 van je handleiding.
  • Heel juist Marjolijn. Die 1/brandpuntsafstand stamt uit de tijd van de analoge fotografie filmpje 24x36. Digitaal gaat dat enkel op voor een FF-sensor (24x36). Bij gebruik van een 60D bijvoorbeeld moet men tevens rekening houden met de cropfactor die bij Canon 1,6 bedraagt. De sluitertijd bij een 60D met een 400 mm objectief zal dus minimaal 1/640 moeten zijn wil men een scherp beeld verkrijgen.
  • Beste Gulbert,

    Hier moet ik je toch corrigeren. Zoals ik al meerdere keren heb uitgelegd (op deze site te vinden) heeft FF-sensor of crop-sensor niets vandoen met brandpuntsafstand. Dit, brandpuntsafstand, is en blijft gelijk ongeacht of je een Full Framesensor hebt danwel een Cropsensor gebruikt uitgaande van een gelijk objectief. Beweging(s onscherpte) verandert niet door verschil in sensor, de beweging is immers in beide gevallen gelijk. Het objectief, het brandpunt, verandert ook niet door verschil in sensor. Als 1/brandpuntsafstand niet toerijkend is dan is er waarschijnlijk sprake van een minder vaste hand. De sensor doet hier helemaal niets aan af. De Cropsensor maakt slechts een crop uit de totale compositie die het objectief weergeeft t.o.v. een Full Framesensor. Vanwege de crop en daardoor gebruik van het betere deel van het objectief, meer de sweetspot, krijg je normaal juist een scherpere afbeelding.
    Bij een minder vaste hand is een snellere sluitertijd mogelijk een goede oplossing.

    Allen veel fotografeer plezier,
    Alex.
  • Hier wat uitleg van wat de crop factor is;
    http://eosfotografie.nl/fotografie/wat-is-cropfactor/

    Alex wat je aangeeft mbt de sweet spot en betere deel van het objectief. Neem aan dat je doelt op de EF objectieven. Hier worden de buitenste randen niet gebruikt van het objectief op een crop body. Bij EF-s objectieven is dit dan wel weer het geval.


  • Beste EOS,

    Met de uitleg op je site kan ik prima leven. Het komt in grote lijnen overeen met wat ik hierboven (en eerder) schreef.
    Ook is het goed te noemen dat er nog wat meer invloeden zijn, de typische (u)wa en (super) tele eigenschappen. Crop nijgt richting (u)wa eigenschappen.
    Zoals ik bovenstaand schreef ga ik uit van een gelijk objectief op Full Frame als ook op Crop. Omdat EF-s objectieven voor camera's met cropsensor zijn en niet voor Full Frame, vallen deze buiten de vergelijking. Dus ja, ik heb het over EF objectieven.

    Ga vooral door met je goede assistentie hier,
    Alex.