Heb jij DPP en wat bedoel je met "meer weten". DPP heeft een help-functie (uiterst rechts in de menubalk) waar je veel over de specifieke werking van deze software te weten komt.
Van die help-functie, dat weet ik. En ik ken ook de pdf, die op de cd-rom staat. Maar waar het mij om gaat is een handzame uitleg over de te volgen stappen om van een Raw een Jpg te maken. Dus eerst witbalans en dan brihtness adjuestment en dan Noise reduction. Of een andere willekeurige volgorde. Eigenlijk gaat het nog eerder om: welke stappen in ieder geval niet als eerste.
Dit staat nochtans uitgebreid beschreven in de Help-functie onder "Basic Operation" en dan "Saving an Image". Bewerk je foto dan File, convert and save, kies Jpeg en klaar is kees.
Hallo Guilbert, wat ik bedoel is: wat doe ik eerst? Witbalans of brightness adjustment of ALO of RGB? En, wat doe ik dan daarna. Duidelijker kan ik het niet maken.
Echte regels zijn daar niet voor. Als de "groten der aarde" Adobe, Canon, Nikon en nog anderen een bepaald softwarepacket (laten) samenstellen dan volgen ze meestel een bepaald model. Ik werk meestal met de Rawconvertor van cs5 die ongelooflijk veel mogelijkheden biedt. Ik begin altijd in Bridge vandaaruit naar de rawconvertor. Daar doe ik alle aanpassingen. Tegenwoordig gebruik ik PS CS5 enkel nog als ik in en met lagen ga werken en om te printen. Waarmee ik begin hangt af van de foto zelf. Zo kan het zijn dat ik eerst de lenscorrectie uitvoer, dan de belichting en dan pas de WB. In het begin hield ik mij aan de volgorde van de softwarefabrikant maar je zult zien, na een tijdje ga je zelf wel onderlegd genoeg zijn om zelf te bepalen welke correctie's je eerst gaat uitvoeren. Oefening baart kunst. Veel succes en leute met je fotografie. Gulbert