Vandaag sneeuwfoto's gemaakt met de scene instelling op 'snow'. Het sneeuwde licht, lucht was grijs. De foto's vertonen ook een enigszins grijze tint over de sneeuw. Maar: stoeien met over/onderbelichting, diafragma enz. geeft dan toch een resultaat die niet overeen komt met de werkelijkheid? De sneeuw zal dan wellicht meer wit zijn, maar zo was het niet! Dus: is de snow instelling in dit geval altijd de beste, of moet je maar kiezen voor b.v. P- instelling en de WB aanpassen?
Gewoon van die automaat afhalen en de diafragmavoorkeur kiezen. In de meeste gevallen is dit de A stand. Veel helder of veel wit altijd met +1 of +1,5 corrigeren.
Witbalans gewoon op automatisch, gaat meestal goed. Mocht je even willen kijken wat de wb doet bij verandering dan is live view wel handig. Schermpje achterop aanzetten en de verschillende witbalans opties aflopen.
De opname die een toestel maakt komt bijna nooit overeen met de werkelijkheid omdat geen enkele camera zo goed is als het menselijk oog. Om een foto echt af te maken zul je bijna altijd even moeten stoeien met de belichting enzo om daarmee het beeld te benaderen zoals je het gezien hebt. Ga je daarin te ver dan wordt het plaatje onnatuurlijk. Dus tja, wat is de werkelijkheid? Als jouw oog of de camera?
De correcte WB is daarom niet altijd de mooiste. De juiste WB is die dewelke ik het mooiste vind want ik ben de fotograaf en ik beoordeel hoe een foto er uit moet zien. :) Gulbert
@Frank: je kunt inderdaad stoeien met WB en dat doe ik ook wel. Ik heb het niet zo op de scene standen als sneeuw, portret, landschap, vuurwerk enz. Ik maak mooiere vuurwerk foto's in de nacht stand dan in de vuurwerk stand. Wat de uiteindelijk weergave betreft: net wat je zegt, het menselijk oog registreert anders dan een camera lens. Zie je ook met flat screen tv's: contrast, helderheid, kleur (verzadiging) bepalen het beeld dat je zelf wilt zien. Vaak is de werkelijkheid toch anders.
@Gulbert: Ik denk dat bij een digitale camera DE juiste instelling eigenlijk niet bestaat. jE De instelling die op dat moment het beste lijkt, kies ik meestal. Soms mooie resultaten, maar ook minder mooie.
Als je echt de juiste WB wilt, kun je net als ik een expodisc kopen en gebruiken. Er zijn nog mogelijkheden. Als Canongebruiker vind je in de handleiding van een spiegelreflex nog een mogelijkheid. Maar nog eens, de juiste WB is niet altijd de mooiste. Gulbert