Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Tagged

Lightroom weet niet waar de foto's staan?
  • Goedenavond Kenneth,
    Al jaren krijg ik je fototips met veel plezier. Dit keer heb ik een echt serieuze vraag. Wat moet ik doen??? Sinds een paar weken kan LR mijn geïmporteerde foto's van mijn camera (D700 nikon) niet vinden. Ook heb ik de laatste tijd last dat ik de camera niet kan vinden bij het importeren in LR en dan moet ik een aantal keren annuleren en dan zie ik mijn D 700 weer wel. Ik ben er ook achter gekomen dat er geen nieuwe map 2012 is. Wel heb ik van de foto's steeds trouw een back up gemaakt, dus daar (map Afbeeldingen, back-ups) staan ze wel op mijn harde schijf. Gelukkig had ik ook de dag ervoor dat ik dit alles ontdekte een grote back up gemaakt van de hele map Afbeeldingen op een externe harde schijf LA Cie. Ik werk op een IMac , geen laptop, met Lion en LR 3.6. Lion hebben we onlangs geïnstalleerd. Soms kan ik de importen van de laatste weken helemaal niet vinden en een volgende keer weer wel. Ik heb nu zelf een map 2012 gemaakt, maar nu verschijnen er geen submappen, waar ik de verschillende importen in kwijt kan. Ik ben ten einde raad. Is het een optie om de foto's die nu missen op te zoeken in de back-up van de harde schijf en ze dan nogmaals te importeren naar LR. Ik heb al wel gezien dat sommige foto's hun bewerking missen daar. Maar goed, gelukkig heb ik ze nog. Dat is tenminste iets. En dat ik die back ups maak, is helemaal aan jou te danken. Weet je een uitweg?
    Bij voorbaat hartelijk dank,
    erica
  • 4 Reacties sorted by
  • Erica,
    Misschien is er na de jaarwisseling iets niet goed gegaan bij het importeren en het aanwijzen van een nieuwe hoofdmap.
    Je moet dan bewust een nieuwe map 2012 maken, waar de foto's vervolgens het komende jaar in worden opgeslagen/geimporteerd.
    Het ligt voor de hand, eerst eens goed in het rechter paneel van het importscherm te kijken, of alles daar goed staat ingesteld.
    Vervolgens >
    Staan de foto's wel in je Bibliotheek? Dan zijn ze in ieder geval daar geimporteerd. Staat er dan een vlaggetje in de map (linker paneel bibliotheek) en/of rechtsboven bij de foto's in de strip, of rasterweergave? Dan is de foto wel geimporteerd, maar is LR de plaats van het basisbestand op de harde schijf kwijt en moet je er zelf naar op zoek om weer de link te leggen. Staat er geen vlaggetje?
    Dan is LR de bestanden niet kwijt. Klik dan met je rechter muisknop op een foto in Bibliotheek en klik in het menu op 'Tonen in Finder'; je ziet dan meteen waar de bestanden staan. Je ziet dan ook, of het bij het importeren goed is gegaan, of niet.

Voor jouw verhaal van 'de ene keer wel, de andere keer niet', heb ik maar een verklaring. Iets in de software van LR is corrupt geraakt. Oplossing > LR opnieuw installeren over de huidige versie heen. Maar ik zou eerst het voorgaande uitvoeren/checken.
  • Hoi Erica,

Vervelend zeg! Allereerst zou je kunnen kijken of er geen filters actief zijn voor de foto's die je hebt geïmporteerd, je ziet ze bijvoorbeeld ook niet in het laatst geïmporteerd overzicht staan (links bovenin in de Bibliotheek)?

Als je wel de map waarin de foto's zouden moeten staan ziet en niet een 2012 map kun je met de rechtermuisknop op die map drukken en kiezen voor toon hoger gelegen map (ik heb Engelse versie die zegt 'show parent folder').

Je ziet ook niet een verkleinde weergave van de foto's met een vraagteken icoon erbij als teken dat ze niet gevonden kunnen worden? Als je die wel ziet kun je de foto's matchen door op het icoon te drukken en worden de gemaakte bewerkingen ook weer toegepast.

De problemen zijn sinds Lion of ook al eerder? Of sinds overgang naar 2012?
  • Hallo Jurgens en Kenneth,
    Wat fijn dat jullie de moeite hebben genomen om naar mijn vraag te kijken. Het is heel fijn om te weten dat anderen die er veel meer van weten, je mogelijk kunnen helpen. Heel erg bedankt daarvoor!.Ik ben nu al jullie tips aan het verwerken en kan al op verschillende van jullie vragen antwoord geven.
    Allereerst: ik zie de foto's niet in de Bibliotheek, maar alleen in de map Afbeeldingen, Back ups op de harde schijf. Ik zie dus ook geen vlaggetjes of vraagtekens. Wel heb ik nu de ontbrekende foto's kunnen "toevoegen" aan de Bibliotheek vanuit de Back up. Ben wel verschillende bewerkingen kwijt. Ik zal nu zeker nooit meer afsluiten zonder een back-up te maken....wat is dat toch belangrijk. Gelukkig wist ik dat al van jou Kenneth!
    Ik kon eerst nog terug gaan naar "vorige import" en zag ze dan daar staan, maar als de import al weer even geleden was, hielp dat me ook niet. Ik ben ook al heel blij dat ze wel op de harde schijf staan en ik ze dus niet kwijt ben. Maar hoe komen ze daar, terwijl ik ze niet in de Bibliotheek zie??
    De problemen zijn er sinds Lion, maar misschien ook al eerder tijdens de jaarwisseling (ik heb even geen foto's gemaakt) : maar toch denk ik dat ik beter moet opletten bij het rechterpaneel tijdens importeren. Ik ben daar nog niet aan toegekomen en weet nog niet hoe een nieuwe import zal gaan. Wel ga ik het boek LR3 van Kelby weer helemaal volgen, stap voor stap, alsof alles nieuw voor mij is.
    Weet je wat nou het hele probleem is: je vind fotograferen leuk en je gaat het naar verloop van tijd/cursussen het steeds leuker vinden en ook steeds meer foto's maken. Ook ga je je heel erg bekwamen in bewerking met LR, Photoshop en Nik. Maar goed computer bestandsbeheer ....daar heb je geen kaas van gegeten, terwijl dat ook een heel essentieel onderdeel is van de fotografie. Je krijgt het er gratis bij, maar je moet ongelofelijk je best doen om dat te kunnen doorgronden. Ik ben er nu voor de 4e dag mee bezig (vierkante ogen) en heb al weer heel wat geleerd.
    Ik ga nog verder met jullie tips,
    Een dankbare lezeres van de site,
    erica
  • Erica,
    Nog even ter aanvulling. Als je foto's importeert, dan kun/moet je midden boven in het importscherm ook een keus maken, maar wat je ook kiest, in alle gevallen zullen de foto's aan je catalogus (zie linkerpaneel bibliotheek) worden toegevoegd. Je ziet daar dan ook de mappen waarin ze zitten, vermeld staan.

De back-up, die je kunt maken vlak voor je afsluit, slaan met name je bewerkingen op van de foto's. Niet de basisbestanden. De basisbestanden (RAW/JPEG) op je harde schijf zul je dus periodiek apart moeten back-uppen, evenals het bestand Lightroom in de map Afbeeldingen. Daar staan namelijk de catalogi in, de presets en (bij voorkeur) je back-ups van je catalogus.

Succes met je (re)organisatie; een goede organisatie is de basis voor je fotoplezier.