Ik ben op zoek naar een cursus waarin vooral de inhoud van de foto centraal staat. Zaken als compositie en samenstellingen, sfeer, emotie, zelf kijken en weten hoe er naar foto's gekeken wordt.
De technische kant heb ik redelijk door zoals lichtmeting, diafragma en scherptediepte, sluitertijd en beweging, iso en relatieve belichting, flitsers on/off camera etc., maar ook Lightroom en Fotoshop. Niet dat ik daarin koning ben, maar het begrip daarvan is er, nu nog weten hoe je daarmee mooie(re) foto's maakt.
De meeste cursussen die ik zie lijken zich voornamelijk te richten op het kennen van je camera. Misschien mis ik de juiste zoektermen voor Google? Ook hoor ik graag of iemand ergens een cursus heeft gevolgd die de creatieve kant belicht :)
Ik kan je zo niet direct een naam geven van een cursus, ik weet ook niet of ze bestaan. Zelf is het bij mij vooral ontwikkeld door het lezen van boeken en het daarna veel oefenen. Daarnaast moet je zelf natuurlijk ook creatief zijn daarin ;)
Het creatieve proces zit hem vooral in de keuzes die je maakt. Er zijn enorm veel regeltjes binnen de fotografie die je kan toepassen. Creativiteit komt kijken als je gaat kiezen welke regel je wel, of juist niet, gaat toepassen in je foto. Afwijken van de regels en dit op een goede manier doen, kan heel creatief zijn.
Verder is het plaatsen van sfeer en emotie iets lastigs. Ik denk dat je dat het beste kan doen, als je je gevoel van het moment kan weergeven. En daarvoor is het nodig om je gevoel goed te kennen en daar bij stil te staan. Vervolgens daar een beeld bij kunnen maken aan de hand van alle instellingen (gereedschappen) die je hebt. De kunst daarbij is dat je jezelf goed kent en eerlijk en open naar jezelf durft te kijken. Emotie en gevoel in een foto is namelijk voor mij deels afhankelijk van het moment en hoe ik daarin sta. Dat verklaart ook waarom je foto's soms van dag tot dag verschillen, aangezien je dit aanpast aan je gevoel. Ik heb op mijn eigen website al eens wat geschreven over het fotograferen van sfeer, wat kenmerkend is geworden voor mijn foto's en waarin ik mijn eigen stijl heb ontwikkeld. Misschien heb je er iets aan.. http://erikbusstra.nl/2011/09/fotograferen-van-sfeer/
Tja, en zo kan ik er nog uren over praten, en misschien wel over schrijven. Het is een boeiend onderwerp en enorm veelzijdig. En dat veelzijdige maakt het denk ik ook lastig om het in een workshop/cursus te vangen. Wel een uitdaging om eens over na te denken hoe dat zou kunnen ;)
Hopelijk heb je hier al wat aan, laat vooral je gedachten de vrije loop en mocht je vragen of opmerkingen hebben, die zijn altijd welkom! :)
ik ben het met jou eens dat creativiteit uiteindelijk uit jezelf moet komen, en dan is het ook gewoon veel uitproberen. Waar ik eigenlijk op doel is kennis nemen van wat anderen al hebben geprobeerd, en wat werkt in bepaalde situaties. Een voorbeeld: http://photoinf.com/General/Bill_Silliker/The_Master_Guide_for_Wildlife_Photographers.html Dus weten wat de 'standaarden' zijn en dan de keuze maken er van af te wijken.
Tja, het ligt er helemaal aan wat voor type fotografie je wilt. Ik ben zelf voornamelijk bezig met landschapsfotografie, toen ik daar enkele jaren geleden mee startte las ik het boek 'Nederlandse landschappen fotograferen' van Ruben Smit. Een erg leerzaam boek en zeker een aanrader.
Verder is het een kwestie van doen en afkijken. Daarmee bedoel ik dat je veel kijkt naar andere foto's en waar mogelijk samen met andere fotografen gaat fotograferen. Probeer een beetje je eigen privé cursusjes op die manier te vinden en wat connecties te leggen ;) Samen met een ander fotograferen is altijd erg leerzaam en bied vaak goede inzichten.
geen cursus, maar een boek. Zelf vind ik het een heerlijk boek om door heen te bladeren. Het behandeld niet hoe de camera in te stellen, maar hoe te kijken na competitie etc ;-)