Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Tagged

Kleurinstellingen
  • Hoi,

Ik ben een beginnend fotografe. Vaak als ik foto's maak met mijn Canon 1100D zijn de kleuren niet zo van dat je zegt 'wauw' een erg mooie foto! Bij anderen zie ik dat wel. En ik zou graag willen weten hoe ik de kleurinstellingen zodanig kan veranderen dat ik warme en aansprekende kleuren op mijn foto's krijg.

Met nabewerken ben ik niet zo'n held, dit doe ik dan ook niet graag.
    Ik fotografeer met name dieren.

Alvast bedankt!

Groetjes
  • 16 Reacties sorted by
  • hallo ellis ik heb ook de eos 1100d d, je kan bij menu je instellingen veranderen en dan kun je hem op intens instellen,maar ook in andere soorten van.
    maar lees de gebruiksaanwijzing goed daar haal je veel uit.
    ook beveel ik je aan om in de m stand te fotograferen dan kun je door je suitertijd en je iso te veranderen ook je kleuren wat bijstelllen ik bedoel dan donkerder maken.

groetjes ed.
  • Hoi Ellis,

Bij de menu instellingen kan je bij kleurprofiel : s-rgb en adope rgb instellen,
    dat kan je bijna bij iedere camera instellen.Bij adope rgb zijn de kleuren beter dan
    bij s-rgb.[ik heb geen canon].
    ook kan je eventueel als dat bij jouw instellingen kan: kleur verzadiging instellen
    n.l standaard, vivid,[levendig] landschap enz.
    kijk de gebruiksaanwijzing van je camera goed na.

groetjes,

wim

;)
  • Ellis,

Het kan verschillende oorzaken hebben.

Zijn de foto's met grauw weer genomen? Probeer het dan nog eens uit bij helder weer.

Zijn de foto's gemiddeld wat te donker? Dat is nl. vaker bij een Canon-camera het geval. De remedie is dan: maak alle foto's in het vervolg met een lichte belichtingscompensatie + , bijv 1/3 stop meer.

Ligt het aan je persoonlijke voorkeur; je wil de foto's een tikje kleuriger, dan de werkelijkheid is; probeer dan de foto's eens te maken in de scènemodus Landschap (dmv het programmawieltje bovenop je camera in te stellen); in die modus zijn de kleuren nl. een tikje aangezet.

Tenslotte kun je via Beeldstijlen een persoonlijke beeldstijl maken. Je zou daarvoor de beeldstijl Landschap als voorbeeld kunnen nemen; eerst die uitproberen; als je dat niet voldoende vindt, dan moet je de verzadiging (dat is 1 van de 4 instelmogelijkheden) iets verhogen.

Om bovenstaande allemaal uit te kunnen voren, zul je wel je gebruiksaanwijzing erbij moeten pakken en..........veel proeffoto's maken met verschillende instellingen.

NB
    Voor een beginnend fotograaf is het niet verstandig om de camera op RGB in te stellen. Je maakt het jezelf alleen maar moeilijker.
    Dus gewoon op sRGB laten staan!
  • Beeld bewerking was/ben ik ook geen held in. En het is ook niet echt nodig om je foto het gewenste effect te geven. Ik merkte al een heel groot verschil toen ik begon te fotograferen in RAW. En ja dan moet je de foto ontwikkelen. In het begin deed ik dit met Digital photo pro. Die staat op de cd die je bij de camera krijgt.

En tegenwoordig doe ik het met Light Room.
    In light room kun je na de hand zelf diverse beeldstijlen testen voor de foto, zonder kwaliteit verlies van je foto. Zelf gebruik ik dit niet, maar werkt wel erg makkelijk ;-)
  • Ik wil even reageren op Jurgens,

als ik zo je reactie lees dan denk ik als beginnende fotograaf: waar heeft die man het allemaal over?
    Het gaat hier om de kleur instelling.Ik heb workshops gehad en hele discussies gehoord over: S-RGB en ADOPE RGB
    Adope RGB kan je overal voor gebruiken, behalve voor portretfotografie!
    dit wilde ik even kwijt.

Groetjes,
    Wim ;)
  • RGB niet voor portretfotografie? Waar haal je dat? De meeste van mijn foto's zijn portetten en ik heb nooit anders gewerkt dan in RGB (van zodra die mogelijkheid bestond). sRGB wordt smalend ook wel eens Stupide RGB genoemd.
    Gulbert
  • Beste Wim je zet nu zonder onderbouwing neer dat Adobe RGB niet te gebruiken is voor portret fotografie. Graag zou ik hier dan ook een gedegen onderbouwing van zien, waarom dit zo is. Ben namelijk erg benieuwd na je onderbouwing. Zomaar neer zetten dat het er niet voor te gebruiken is. Hebben we heel weinig aan toch ?

Na mijn mening is deze namelijk gewoon te gebruiken, echter ben ik het eens met de bewering dat Adobe RGB een voordeel heeft, maar dit maakt sRGB zeker niet onbruikbaar voor portretfotografie.

Zelf schiet ik altijd in RAW en dan gaat deze vlieger niet op, over het instellen van het RGB profiel in de camera. Als je in RAW werkt wordt de gebruikte kleurruimte bepaald door het programma waarmee je het RAW bestand opent/bewerkt.

Hier een voordeel van Adobe RGB
    Adobe RGB heeft een groter kleurbereik dan sRGB. Binnen de 16,7 miljoen kleuren die opslagen worden bij een Jpeg bestand worden de verschillende tinten daardoor beter verdeeld. Hierdoor heb je minder risico op het verlies van details.
  • Ben het volledig eens met Gulbert en EOS; soms lees ik reacties die kant noch wal raken. Men kan een 'foutieve' mening hebben maar tracht het dan even uit te leggen.
    Groetjes.
  • Goede avond beste Heren,

Hierbij mijn correctie dat adope-rgb niet te gebruiken is voor portretfotografie,
    Ik bedoelde eigenlijk dat als je een portretfoto maakt met adope-rgb,
    dat het gezicht wat feller van tint is,dit ter vergelijking van s-rgb.
    [als dit niet het geval is,dan hoor ik dit graag.]

Ik hoop dat ik hierbij mijn onderbouwing duidelijk heb gemaakt?

met vriendelijke groetjes,
    Wim.

• Hallo Ellis
    Heb je al eens geprobeerd om de witbalans op iets anders te zetten dan op de automaat? Als het bewolkt is bijvoorbeeld, krijg je veel warmere kleuren als je de witbalans ook op bewolkt zet.

[redacted]
  • Beste mevrouw Flori,
    Het is natuurlijk mooi dat u zich commercieel inzet om mensen dingen aan te leren.
    Waar u spreekt over goedkope cursussen zou het misschien ook goed zijn de mensen te informeren dat u €85,- en €95,- rekent voor tijd gelimiteerd cursusmateriaal.
    Feit is dat mensen hier in ieder geval kosteloos kennis kunnen vergaren en hun eventuele vragen gratis kwijt kunnen.
    Verder vraag ik mij af of u voor uw commerciele activiteiten toestemming heeft gevraagd aan de ontwikkelaar van deze pro deo leer en kennis bank.
    Ik wens u alle succes toe met uw cursussen maar bent u de laatste tijd niet aktief bezig onder de duiven van iemand anders te schieten?
    Ik wens u heel veel nieuwe en enthousiaste cursisten toe.
    Alex.
  • Persoonlijk zou ik dan gaan fotograferen in RAW. Hier heb je dan nog alle mogelijkheden om de witbalans zonder kwaliteitsverlies naderhand aan te passen. Dit is één van de voordelen van fotograferen in RAW. Nadeel je bestanden worden een stuk groter, aangezien er meer informatie word opgeslagen.

Wat meer informatie
    http://www.digitalefotografietips.nl/nabewerking/raw/
    http://www.fotoscene.nl/artikelen/beeldbewerking/waarom-fotograferen-in-raw.html
    http://www.photofacts.nl/fotografie/rubriek/tips_en_truuks/fotograferen_op_raw_of_jpeg_formaat.asp
  • Hallo Alex
    Mijn welgemeende excuses. Ik heb inderdaad geen toestemming gevraagd, en was mij er niet bewust van dat ik onder de duiven schoot van iemand anders.
    Ik zal voortaan alleen keurig gratis advies geven.
    (Ik photoshop en fotografeer beter dan ik de marketing afhandel).
  • Als ik mijn foto's niet meer zou kunnen nabewerken, zou ik morgen ophouden met forograferen. Overigens schiet ik in RAW, werk met sRGB, verander nooit de witbalans en schiet alleen in M bij gebruik ND filter (mijn camera heeft een knop voor belichtingscorrectie).
  • En over RGB en sRGB: ik heb er niet zoveel verstand van. Daarom wat fragmentjes (excuses voor het dom kopieëren van Ken Rockwell:

Adobe RGB is irrelevant for real photography. sRGB gives better (more consistent) results and the same, or brighter, colors.
    Using Adobe RGB is one of the leading causes of colors not matching between monitor and print.
    sRGB is the world's default color space. Use it and everything looks great everywhere, all the time.
    Adobe RGB should never be used unless you really know what you're doing and do all your printing yourself.
    Adobe RGB squeezes colors into a smaller range (makes them duller) before recording them to your file. Special smart software is then needed to expand the colors back to where they should be when opening the file.
    Since Adobe RGB squeezes colors into a smaller range, the full range represents a broader range of colors, if and only if you have the correct software to read it.
    Played back on most equipment, the internet or email, the colors look duller, and when played back with the correct software, the extra chroma gain required adds a little chroma quantization noise.
    sRGB is the world standard for digital images, printing and the Internet. So long as you haven't screwed with anything, you and the world are shooting in sRGB.
  • Als je je afbeeldingen online gaat tonen of slechts kleine afdrukken gaat maken, dan is het het beste om te exporteren naar sRGB. Als je deze optie ook gebruikt voor nabewerking van JPEG bestanden dan neemt deze optie minder ruimte in, zodat je meer foto’s kwijt kunt op je geheugenkaart en harde schijf, vereist minder nabewerking en de resultaten zijn in veel gevallen (voor het gebruik op internet of kleine afdrukken) niet slechter. De prijs is wel dat je kleuren weggooit die je nooit meer terug krijgt, je kunt van sRGB nooit meer naar Adobe RGB.

Het is dus een keuze voor het eenvoudiger bewerken met sRGB of de extra kleurruimte in Adobe RGB en dan converteren naar sRGB voor internet gebruik.

De keuze vooraf in de camera is trouwens met name van belang als je in JPEG formaat fotografeert, want als je in RAW formaat fotografeert wordt het kleurbereik bepaald door de optie die je kiest bij het importeren van de foto’s, de sensor levert meer kleuren dan in het sRGB en Adobe RGB bereik passen. In RAW formaat fotograferen is dan ook de enige methode om het grotere ProPhoto RGB kleurbereik te kunnen kiezen.

Meer informatie ook op http://www.digitalefotografietips.nl/nabewerking/welk-kleurprofiel-te-kiezen/