Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

is een polarisatiefilter ook binnen te gebruiken voor meer kleur met flitsen?
  • Ik heb de column over polarisatiefilters gelezen. Bedankt. Moet daar nog veel over leren en vooral uitproberen. Tijdens het draaien merk met sterk licht natuurlijk wel, maar binnenshuis niet zoveel verschil in de zoeker. Zie wel duidelijke kleurverbetering op de foto's, vooral in contrasten.
    Binnenkort moet ik een trouwreportage maken en ook van het feest in een donkere ruimte. De zijzaal van een taveerne, alles donkerbruin dus.
    Met een polarisatiefilter heb je veel lichtverlies. Ik las 1 tot 2 diafragmastops. Maar ik moet daar sowieso toch flitsen. Moet ik dan de pola erop laten voor een mooiere kleur? Of absorbeert dat toch teveel licht in de achtergrond? Of moet ik gewoon de pola op 'licht' draaien en kan ik m op m'n lens houden?
    Ik fotografeer met een EOS 400D met EFS 17-85mm lens en een CPL polarisatiefilter (merk weet ik niet meer)
  • 3 Reacties sorted by
  • Ik zou in deze situatie het polarisatiefilter niet gebruiken. Lichtverlies heeft dan inderdaad te grote invloed op de achtergrond.

Het effect is naar mijn idee minimaal, de sterkere kleuren zijn in de nabewerking vaak ook te krijgen. Een polafilter heeft dus naar mijn idee ook geen grote meerwaarde en heeft volgens mij meer nadelen dan voordelen die je zelf ook al benoemd hebt ;)

Bij een trouwreportage zou ik daarnaast op zeker spelen wat het licht betreft, het risico dat het met filter fout gaat zou je naar mijn mening in zo'n situatie niet moeten willen nemen ;)

Succes!

Erik
  • Bij een pola binnen heb je alleen profijt bij spiegelingen om deze weg te werken. Denk hierbij aan vitrines.
  • @Bennie: de kleuren worden echt versterkt bij gebruik van een pola, vergis je daar niet in ;) Sorry dat ik het zeg, maar wat je hier schrijft, klopt maar half...