Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Tagged

backup catalogis lightroom
  • Hallo,
    Ik heb een vraag over het back-uppen van een lightroom catalogis, b.v. met Drobo dashboard of SyncToy.
    Moet je de volledige Catalogis( Lightroom3 catalogis,Previeuws.lrda,Backups mappen) back-uppen,
    of kan je volstaan met het back-uppen van de back-up map.
    Met vriendelijke groet,
    Luud Pijl
  • 2 Reacties sorted by
  • Hoi Luud,

De Lightroom backup map is een kopie van je Lightroom bibliotheek. Elke keer als je via Lightroom een backup laat maken maakt hij een nieuwe kopie. Mocht er dus gedurende de tijd ergens een probleem ontstaan in de database, dan kun je terug naar een oudere backup kopie. Maak je niet zo'n backup via Lightroom, dan kun je het beste de bibliotheek zelf backuppen, dan ben je zeker van de laatste wijzigingen als je niet dagelijks een backup maakt via de Lightroom backup functie.

De Previews.lrda bevat verkleinde weergave van de foto's, deze kunnen opnieuw gegenereerd worden op basis van de originele bestanden (dit kan vrij lang duren), het is dus niet absoluut noodzakelijk dit te doen, maar als je veel ruimte hebt kan het tijd schelen bij een probleem.

Bedenk trouwens goed dat de Lightroom Catalog zelf geen originele fotobestanden bevat. De foto's moet je dus nog apart van Lightroom backuppen!!
  • Hoi Kenneth,
    Het is me nu duidelijk,bedankt voor de heldere uitleg!
    Ik maak ook als ik nieuwe foto's importeer een back-up van de fotobestanden,ik schrijf ze weg op 2 externe harddisks zodat er een dubbele back-up is.
    een keer per half jaar of eerder b.v. bij uitval van een harddisk brand ik ze op DVD,speciaal voor opslag van fotobestanden .