Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Tagged

Sony A550
  • Een vraag van Arend: Omdat ik hier nog een Minolta spiegelreflexcamera heb met lenzen is mijn keuze gevallen op een Sony A550, hier zouden mijn oude lenzen op moeten passen. Mijn vraag is of dit een goed instapmodel zou zijn. De reviews zijn goed maar weet niet of hier een commerciële gedachte achter zit. Er zit bijvoorbeeld geen scherptediepte knop op, zou dit een probleem zijn? Ik zal voornamelijk mijn zoontje, mijn hond en natuur (wild ) gaan fotograferen.

• 7 Reacties sorted by
  • Ik heb zelf bij de keuze voor een spiegelreflex ook serieus naar Sony toestellen gekeken. Ik kan je aanraden om de diverse modellen goed te bekijken en in de hand te houden. Ik had zelf erg veel moeite met het bereiken van de compensatieknop zonder kramp in m'n duim te krijgen.
    Daarnaast is het lensaanbod van Sony niet erg groot en is het dus belangrijk om heel goed te kijken wat je in de toekomst voor lenzen wilt hebben en of die bestaan voor Sony.

Ik gebruik zelf ook geen scherptediepte knop om de simpele reden dat ik die ook niet heb. Ik doe veel aan macro-fotografie en opzich zou het handig zijn. Echter doe je daar al snel ervaring mee en op den duur weet je uit ervaring welk diafragma je nodig hebt. Ik mis de scherptediepte knop totaal niet ;)

Voordeel van het gebruiken van je Minolta objectieven is dat je automatisch beeldstabillisatie hebt, die zit in de body en je hoeft daarvoor dus geen dure objectieven te kopen.

Verder heb ik geen praktijkervaring met Sony camera's..
  • Hoe groot zijn je handen??

Ik heb zelf redelijke kleine handen waardoor ik vaak geforceerd (voor mijn gevoel) de camera's beet heb van mijn Camera-buddies (de een een Nikon de ander een Canon). Echter mijn a330 past mij precies.

Ik weet niet hoe het zit met de 550 maar een 330 is voor mij een goede instapper geweest (de jog om scherpte diepte te bepalen zit lekker bij mijn wijsvinger vlak bij de sluiter en het scherm is duidelijk in "newbie" uitleg modus (icoontje ipv F-waarden).

Niet veel lenzen?
    Sony, Minolta, Tamron, Sigma... nah inderdaad niet echt veel keus he ;)...

(voor de duidelijkheid: a330, kit-lens 18-55 en een Minolta 28-80 lens + filters, hoods etc)
  • Sommige modellen van Sony hebben inderdaad een kleine handgreep. De 550 en zeker de nieuwe 580 liggen bijzonder goed in de hand. Als je met je rechterhand de camera vasthoudt "vallen" er geen vingers van de handgreep af. Elke camera heeft zijn eigen lay-out en die van de A200 en de Dynax 7D kan ik bijna dromen. Het kost gewoon tijd.

De 7D heeft ook een scherptedieptecontroleknop maar die gebruik ik echt maar heel zelden. Ik vond hem pas toen ik de handleiding las.....

Er zijn voor de Sony's genoeg lenzen te koop van Sony, Tamron en Sigma en de tweedehands Minolta's van Marktplaats zijn er in overvloed.
    Op www.dyxum.com (engels) heeft men een grote lenzen-database met beoordelingen en testfoto's. Zeer behulpzaam ook bij vragen over camera en lens
  • hallo arend,hier een reactie van mij,ik heb de sony a500, hij is bijna identiek aan de 550, volgens de gebruiksaanwijzing. ik heb hem nu 7 maanden en kan allen maar zeggen: ik ben er content mee!maar ik moet trees gelijk geven over de aan/uit knop en de ontspanknop dat is even wennen.maar voor de rest:perfecte camera!
  • Hoi Arend,

Ik heb helaas geen ervaring met de A550, maar over het algemeen worden de Sony Alpha's wel goed beoordeeld, zeker qua prijs/prestatieverhoudingen.

Ik moet zelf eerlijk bekennen dat ik de scherptediepte knop nauwelijks gebruik, ik zou hem niet missen.

Andere mensen met ervaringen met de A550?
  • Hoi Arend,
    Ik heb nu bijna een jaar een A550, hiervoor had ik achtereenvolgens een KonicaMinolta 7D, een A100 en een A350. Ik ben super tevreden met de A550, door z'n nieuwe sensor veel minder ruis dan z'n voorgangers, lekker snel, geweldig kantelbaar display met supersnel liveview. De teller staat ondertussen op 7000 opnamen en kan me nog steeds geen betere camera voorstellen.
    Klaas
  • Hoi Arend,

Omdat ik "vroeger" met Konika Minolta fotografeerde, ben ik in 2005 overgestapt naar de 7D, omdat ik dan ook lenzen kon hergebruiken. Plus het voordeel dat beeldstabilasatie in de body zit en de lenzen daardoor goedkoper en wat lichter qua gewicht zijn.
    Inmiddels heb ik mijn 7D (na héél veel gebruik) in juli 2010 vervangen door de Sony A550. En ik ben er erg tevreden over. Ik heb er een Sony 18-250 zoomlens bij en de Sony GN 56 flitser. Ik gebruik mijn camera meestal bij evenementen bij ons in het dorp, zowel binnen als buiten, of als ik gevraagd ben om foto's te maken op feesten. Verder voor mij privé thuis (bijv. onze kat), in de natuur (die geweldige sneeuw die er deze winter al was) en bij vakanties.
    Mijn ervaringen: hij is ècht snel (wat ik bij kinderen en dieren heel fijn vind), het kantelbaar scherm is ideaal en goed bruikbaar/helder. Daarnaast heb je ook nog een "ouderwetse" zoeker, wat in sommige gevallen handig kan zijn.
    Om snel te kunnen werken zet ik hem veel op P, en daarbij heb je gemakkelijk veel "kleinere" bijstelmogelijkheden. Daarnaast zit er ook een aantal vooraf ingestelde keuze programma mogelijkheden bij, waar je ook veel mee kunt. Maar uiteraard kun je ook alles handmatig instellen.
    Batterijverbruik is met deze camera laag, ik doe lang met een accu. Bij de 7D had ik nog een extra batterijgrip, maar dat hoeft bij deze echt niet.
    Je kunt er niet mee filmen, dus als dat ook de bedoeling is, moet je naar een ander model van Sony kijken.
    Het enige nadeel wat ik van deze Sony kan noemen, is dat de aan-/uitknop en de ontspanknop gecombineerd zijn, waardoor ik de camera wel eens per ongeluk uitzet als ik wat schuin van de ontspanknop afga. En dan wil ik vervolgens snel iets fotograferen en dan moet ik hem dus eerst aanzetten.