Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

groothoek objectief nikon d90
  • Hallo,

binnenkort ga ik op vakantie naar Noorwegen om me daar vooral bezig te houden met landschapsfotografie. Ik ben nog op zoek naar een groothoek objectief voor mijn nikon D90. Ik heb al wat rondgekeken op internet maar kan nog niet echt goed een keus maken. Ik wil wel graag een zoomlens. Is er hier misschien iemand die tips heeft?
    Alvast bedankt!
  • 5 Reacties sorted by
  • Zou zeggen geef aan welke objectieven je gevonden hebt en waarom je twijfelt. Tevens geeft aan wat je budget is.

TIP: check je reisverzekering goed alvorens je opvakantie gaat of je fotografie spulletjes gedekt zijn. Zit nu zelf in Japan en ongelukje gehad met een Canon 24-105 objectief (Kaduk) Heb zelf reisverzekering en kostbaarhedenverzekering
  • Hallo,
    ik heb een paar lenzen bekeken.
    - sigma AF 10-20 mm f 3.5 EX DC HSM Nikon/Fuji
    - sigma AF 12-24 mm f 4.5-5.6 EX DG HSM Nikon
    - sigma AF 17-50 mm f 2.8 EX DC HSM Nikon
    - nikon AF-S DX 16-85 mm f 3.5 - 5.6 G ED VR Nikkor

In principe zou ik, omdat ik een echte groothoek wil, voor de 12-24 mm van sigma willen gaan. Ik vraag me alleen af of ik mezelf hier niet heel erg mee beperk. (dat ik de lens enkel en alleen voor landschapsfotografie kan gebruiken) In dat geval zou de 17-50 van sigma of de 16-85 van nikon beter zijn. Dan heb ik EN een groothoek maar ik kan hem wellicht ook nog voor andere doeleinden gebruiken (portretfotografie ofzo)
    Aan de andere kant kan je een portretlens van rond de 50mm ook voor 'weinig' geld halen.
    Het maximale bedrag wat ik er aan uit wil geven is zo rond de €700,-. Daar zijn deze lensen ook op uitgezocht. Ik heb gekeken op de site van cameratools.

Goede tip van de verzekering. Ik ga dat morgen meteen even checken!

Veel plezier nog in Japan. Mooi land lijkt mij.
    Groetjes
  • Let wel dat je nu twee verschillende typen objectieven hebt. De standaardzooms (17-50 en 16-85) hebben wel een groothoek, maar in vergelijking met de groothoekzooms is die groothoek maar beperkt.

Er zijn behalve de Sigma's ook nog fraaie groothoekzooms van Tamron en Tokina. Tamron heeft de 10-24, ook geen verkeerd objectief. Tokina komt met de 11-16 f/2.8 en de 12-24 f/4. De Tokina's staan enorm goed bekend, optisch goed en de bouwkwaliteit is ook erg goed!
    Sigma heeft van de 10-20 ook een variant met een variabel diafragma van f/4-5.6, deze variant is optisch beter dan de f/3.5 variant.

Persoonlijk zou ik voor het landschap met een groothoekobjectief voor de Sigma 10-20 of een van de beide Tokina's gaan. Dit dan combineren met of de 17-50 (tweedehands vaak voor een mooie prijs te vinden) of een 50mm.

Groothoek is overigens ook iets waar je mee moet leren werken, even dat je dat weet en rustig de tijd neemt om te oefenen mocht dat nodig zijn ;)
  • Hoi,
    super bedankt voor de tips die ik heb gekregen!!! Ik heb besloten om voor de aanschaf van de Sigma 10-20 met het variabele diafragma te gaan. Vanmiddag kan ik hem ophalen. Ik kan dan voordat ik vertrek naar Noorwegen nog even oefenen met deze lens. Voorlopig kan ik nog een 18-50 mm lens van Nikon lenen van iemand.

Verder staat een bezoekje aan de ANWB gepland voor een reisverzekeringscheck.

Lucia
  • Goede keuze Lucia! Een mooi objectief. Verstandig om nog even lekker te oefenen, dat is met een extreme groothoek geen overbodige luxe ;)

Succes en alvast een prettige reis gewenst!