Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Photoshop Elements voldoende?
  • Een vraag van Wim van de Graaf: Ik heb een vraagje over het verschil tussen: Photoshop Elements en Photoshop CS5. Ik heb elements 9. Is het nuttig om CS5 erbij te nemen of is elements voldoende?
  • 8 Reacties sorted by
  • Hoi Wim, 

Voor de meeste fotografen biedt Photoshop Elements meer dan voldoende functionaliteit, zeker nu de layer mask functionaliteit is toegevoegd. 

Photoshop Elements 9 is natuurlijk wel beperkt ten opzichte van wat er met Photoshop mogelijk is. Zo kun je onder andere geen 16-bit foto’s bewerken, heb je geen curves, geen HDR functionaliteit, heb je niet de Smart Objects functionaliteit bij het exporteren vanuit Lightroom (je werkt op een kopie van de foto in plaats van de foto zelf) en is het nog geen 64-bit programma (zodat je gebruik kunt maken van meer dan 4GB aan werkgeheugen). Maar veruit de meeste gebruikers zullen dit helemaal niet missen, simpelweg omdat ze nooit met deze wensen in aanraking komen.

Ik zou eerst kijken hoe ver je met Elements komt en als je daar echt tegen beperkingen aan loopt een demoversie van CS5 downloaden en kijken of je daar wel verder mee komt. Ik heb zelf geen Photoshop CS5, bewerkingen doe ik in Lightroom 3 en bij gedetailleerde aanpassingen in Elements 9.
  • Mooie filmpjes over wat elements allemaal kan, vind je hier:
    http://www2.photoanswers.co.uk/Video-Tutorials/Search-Results/Video-Tutorials/_/N-e5Z1z0sm5v/Ne-8, o.a. over colour curves, hoe je hdr kunt truccen
  • Wim,
    Als je niet proffesioneel met fotografie bezig bent, is Elements meer dan voldoende. Maar je verstaat ook dat het ernorme prijsverschil tussen beiden (afgerond 100€ tegen 1000€) wel zijn weerslag heeft op het aantal mogelijkheden en uitbreidingen.
  • Hoi Wim,
    Allereerst...de camera zo instellen [met goed ingestelde camera maak je de foto] dat je zo min mogelijk hoeft na te bewerken dus hou je meer tijd over voor fotografie. Lightroom [3.0] is mooi voor archivering en beperkte bewerking. Voor nabewerking gebruik ik PE 9.0 [59.00 euro] waar heel erg veel mogelijk is. PE CS5 [1000 euro] is inderdaad uitgebreider en nuttig voor diegene die lay-outs e.d wil gaan maken. Kortom...beide programma's bieden mij ruime mogelijkheden voor bewerking,organiseren,presentern en het web.
    Groet Jan Schoemaker.
  • Hoi Ineke,Gulbert,en Jan.{zo heb ik er drie in].Ineke,jou link werkt niet meer,altans ik krijg een error,jammer.
    Gulbert,jou antwoord:ik ben niet proffesioneel bezig,Ik ben ongeveer 13 maanden bezig met fotografie,en een cursus: Digitale fotografie en beeldbewerking,en is afgestemd op photoshop elements van 24 lessen.Nog 2 lessen tegaan,en een gem.cijfer van:8!
    Jan, dank voor je reactie,Je hebt gelijk, de camera zo instellen dat je weinig nabewerking hebt, maar dat leer je niet 1 2 3!En...voor €1000 heb je een goeie lens!!!
    En mijn vraag aan Kenneth was het verschil tussen deze twee, en daar ben ik nu achter gekomen.

groetjes Wim.
  • Hallo, Gimp geprobeerd? Is freeware, en heeft veel mogelijkheden. Om te beginnen een perfect alternatief.... en gratis dus. arlette
  • Hallo Arlette,Goeie tip van je.Ik heb hem even gedownload en uitgeprobeerd, Het is even wennen als je photoshop elements gewend bent.Ik vind de toolbar een beetje irritant als je bij het menu:bestand-bewerken moet zijn.Er zitten wat meer opties bij dan bij PE,maar dat is andersom ook zo.En..ik heb ook maar tegelijk het RAW progamma er bij gepakt.Wat ik wel jammer vind aan het progamma dat is de organizer ,maar..voor een gratis progamma niks mis mee!! dank U.

groetjes Wim.
  • over de video link over elements; als de link het niet doet, ga dan naar http://www2.photoanswers.co.uk/, dan tweede tabblad video's en advice, dan in linkerkolom links elements aanklikken; zo kwam ik bij http://www2.photoanswers.co.uk/Video-Tutorials/Search-Results/Video-Tutorials/_/N-e5Z1z0sm5v