Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Tagged

Opvolger voor Sony Alpha 200
  • Ik heb al jaren een Alpha 200, hetgeen nu langzamerhand toch wel een achterhaald type schijnt te zijn. Mijn camera heeft CCD sensor i.p.v. CMOS sensor. Wat is het zichtbare verschil in de foto's? Ik heb ook gezien dat de tegenwoordige compact camera's ook een CMOS sensor hebben. Ter info: ik fotografeer in RAW en bewerk daarna - minimaal - de foto's.
    Al geruime tijd ben ik op zoek naar een Alpha 700, maar dat is bijna onmogelijk te vinden.
    Groet,
    Jacky
  • 3 Reacties sorted by
  • Ik weet zo niet uit mijn hoofd het antwoord, even googlen op CCD vs CMOS sensor zal ongetwijfeld genoeg informatie geven ;)
    Het feit dat een compact camera een CMOS heeft, zegt niet direct dat de kwaliteit beter is. Wat ik wel uit mijn hoofd weet is dat de warmteopbrengst van een CMOS lager is en dat continu gebruiken van de sensor dus geen/minder oververhitting tot gevolg zal hebben. Dit zorgt er weer voor dat liveview beter werkt, bij een CCD is dat maar beperkte tijd mogelijk.

Verder is natuurlijk de vraag wanneer overstap naar een nieuw model noodzakelijk/nodig is. Wordt je beperkt door de a200? Zichtbaar verschil zal er ongetwijfeld zijn, echter is de vraag wat het belangrijkste is ;) Ik kan je zo niet de verschillen allemaal vertellen zoals ik zei, google wel en dan vind je waarschijnlijk meer informatie dan je wil hebben ;)

Een a700 is inderdaad niet goed te koop. Een wat oudere camera die niet enorm veel verkocht is naar mijn weten. Echter, waarom zoeken naar een tweedehands a700 als er inmiddels betere modellen zijn die ook beter te kopen zijn? ;)

Groet,
    Erik
  • Hallo jacky

Kijk eens naar de slt serie van sony bv slt55 of 65 of 77 in october komt trouwens de a99 uit en dat is een opvolger van de a900 en is ook full frame. Ik zelf heb al verschillende modellen gehad zoals de a100 de a350 en de a580 en nu de a77 en ben er erg tevreden over. Let er wel op dat de slt serie problemen heeft met de sigma lenzen maar kunnen gratis bij sigma worden aangepast.

Mvg
  • Beste Ironsite en beste Erik,
    Mijn excuses voor deze zeer late reactie op jullie snelle antwoorden.
    Uiteindelijk heb ik na veel zoekwerk de Alpha 550 via CameraNu gekocht en ik ben er erg tevreden mee. Ik vind de scherpte van de foto's veel beter en ik moet bekennen dat ik de Live View toch wel prettig vind. Ik fotografeer o.a. elke keer als ik weer met mijn ikonen gevorderd ben het resultaat zodat ik uiteindelijk een fotoboek kan maken van het ontstaan van mijn ikonen (soms behoorlijk uitvergroot) en daar heb ik met Live View veel baat bij. Ook fotografeer ik nu ook nauwelijks meer met de zoeker en mijn scherm is daardoor nu vetloos (neus!).
    Ik heb de tijd genomen en ben daar tevreden over.
    Mvg
    Jacky