Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Tagged

High key / low key
  • Hoi,
    is er hier iemand die een goede manier weet om een foto te bewerken in photoshop CS5 dat het een high key of een low key foto wordt. Voor zowel de high key foto als de low key foto maak ik geen gebruik van portretten. Mijn highh key foto is een foto van bladmuziek tegen een witte achtergrond. Ik heb de belichting zo ingesteld dat het histogram al zoveel mogelijk rechts is komen te staan. Voor de low key foto zal ik een foto gaan maken van mijn muziekinstrument wat zichzelf al vrij donker van kleur is. Ik zoek manier om het effect van high key/low key te versterken in photoshop.
  • 4 Reacties sorted by
  • Uhm, high key is leuk om als effect te gebruiken, maar het mooiste is als het onderwerp zich er ook goed voor leent. En dat is het beste zo als een vrij donker onderwerp een aantal duidelijke contouren heeft (of andersom natuurlijk) zodat het wel herkenbaar blijft ;)

Oftewel: contrast, oftewel: hard licht.
  • Oftewel,

Zorgen dat je onderwerp "verdwijnt" in de achtergrond. Een stukje bladmuziek (zwarte noten op wit papier) voor een witte achtergrond, zal bij een juiste "high-key" belichting resulteren in een niet zichtbaar stuk papier met "zwarte" noten. Hier is verder weinig aan te doen.
    Met je muziekinstrument voor een zwarte achtergrond zijn er meer mogelijkheden.

Probeer je locatie heel donker te maken, zodat je met een lange sluitertijd kunt werken. Gebruik dan een "zaklampje" om je object een kort gedeelte van je sluitertijd te belichten. Je zult dan zien dat je onderwerp (instrument) verdwijnt in de achtergrond, maar je nog wel details ziet.

Gebruik een belichtingstrapje (eerst in hele stops, daarna in 1/3 stops) om de juiste belichting te krijgen.

Als er nog vragen zijn, hoor ik ze graag,

Mvg
    Edo
  • Hoi, bedankt voor jullie reactie. Ik heb de foto van de bladmuziek inmiddels gemaakt. In photoshop heb ik hem een klein beetje bewerkt zodat het histogram (dat al vrij rechts stond) nog meer aan de rechterkant kwam maar zonder dat het ging clippen. Ik heb dus nog wel doortekening in mijn witte partijen.
    Voor de foto van het instrument was ik van plan om mn flitser extern te gebruiken. Evt met een snoot erop zodat ik het licht beter kan sturen. Belichtingstrapje is inderdaad een goede. Ik moet hier namelijk ook zorgen dat ik wel doortekening houd in de zwarte partijen.
    Jammer dat je hier geen foto's kan plaatsen anders kon ik jullie evt het resultaat laten zien.
    Ik ga er in ieder geval mee aan de slag.
    Groetjes Lucia
  • Kijk eens op youtube. Hier vind je de nodige informatieve filmpjes over dit onderwerp.

Je kunt altijd een foto plaatsen op bijvoorbeeld flickr en een link hier neerzetten ;-)