Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Nikon D3100 of D5100?
  • In het voorjaar heb ik al eens een bericht op het forum geplaatst voor advies bij aanschaf van een spiegelreflex camera. Ik heb toen zelf de aankoop daarvan op een laag pitje gezet omdat ik er eerst eens goed over na wilde denken. Op dit moment heb ik de keuze gemaakt voor het merk Nikon. Gezien ik geen ervaring heb met spiegelreflexcamera's wil ik een makkelijk instapmodel en kwam uiteindelijk naar veel zoeken en vergelijken uit bij de Nikon D3100 of de Nikon D5100. Ik zal in het begin ook alleen met de standaard 18-55 VR lens gaan werken.
    Ik heb veel gekeken op vergelijkingssites maar weet niet goed waar ik nu op moet letten om een keuze tussen deze twee te maken.

Belangrijk is dat ik de lens gemakkelijk moet kunnen vervangen (past op beide camera's elke lens?) en dat de camera een beeld stabilisator heeft (of is het ook mogelijk dat deze optie op de lens zit?).
    Daarnaast hoor ik ook over motor in de behuizing of in de lens (voor het inzoomen). Ik weet niet wat beter is en wat deze camera's hierin bieden.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen in het verschaffen van meer duidelijkheid zodat ik een keuze kan maken in welk type camera het gaat worden.

Groeten, Tessa
  • 8 Reacties sorted by
  • Ik ben niet zo thuis in Nikon (Canon gebruiker). :D

Erik kan je meer vertellen wat betreft Nikon, maar staar je niet blind op de camera zelf. Meeste onderscheid maak je met je objectieven, maar vooral door je zelf te verdiepen in hoe de camera te bedienen.

Als ik het goed heb hebben de objectieven van Nikon ook de stabilisatie in het objectief. En word dit aangeduid met VR (Vibration Reduction) op het objectief.

Wat bedoel je met de motor om te zoomen ? Bedoel je het scherp stellen dat dit automatisch gaat als je op de ontspanknop drukt ? Of toch dat er in en uit gezoomd word.

Kijk ook eens op het forum van tweeakters. Hier stellen heel veel mensen de soort gelijke vragen ;-)

[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu?
    http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1470892
  • Dank je wel voor de reactie!
    Wat ik bedoel met de motor (dat heb ik wat verkeerd verwoord) is: de focusmotor. De D3100 heeft dit niet in de body zitten dus zal je altijd een lens moeten kopen met een motor omdat autofocus anders niet mogelijk is en bij de D5100 wordt mij niet duidelijk of deze dat wel/niet heeft.
    Zo zie ik bijvoorbeeld ook een verschil in de stabilisatie: de D3100 heeft dit in de kitlens, de D5100 in de lens. Ik weet gewoon niet wat verstandig is bij aankoop, wat ik wel weet is dat beide camerahuizen perfect voor mij zijn maar wat je zelf al zegt: de lens is belangrijk en vandaar de bovenstaande vragen.

Groeten, Tessa
  • NB. ik woon in het buitenland en heb alleen op zeer lange afstand winkels waar ik voor advies heen zal kunnen (lees:3/4 uur rijden), vandaar dat ik alles moet zien te vinden via het internet.
  • Advies lees de link eens rustig door die ik je gegeven heb. Hier haal je heel veel informatie uit ;-)
  • Ben je en compleet beginner kies dan voor de D3100
    Wil je toch wat meer in de toekomst dan is de D 5100 de keus
    Maar let vooral op de lens die is minimaal even belangrijk zo niet belangrijker een standaard 18-55 lens heeft weinig mogelijkheden kies daarom voor de 18-135 lens de populairste van nikon hiermee maak je 90 % van alle foto's en hoef je direct niet weer te investeren
    Ben
  • Hallo Tessa,

Bij mijn weten heeft Nikon geen stabilisatie in de body zoals bij Olympus het geval is. Je kunt dus kiezen voor een lens met of zonder stabilisatie. Handig maar geen must.

Ga er maar van uit dat iedere Nikon lens op iedere Nikon body past. Er zijn hele oude lenzen waarbij dit niet het geval is maar vergeet dat maar weer.

De focusmotor is voor lenzen zonder eigen motor zodat je toch een autofocus hebt.
    Handig maar geen must.

Misschien helpt dit je een keuze maken:
    http://snapsort.com/compare/Nikon-D5100-vs-Nikon_D3100

De D5100 is beter, of het voor jou de beste keuze is mag je zelf bepalen.

De 18-55mm lens is wel wat aan de korte kan ja en waarschijnlijk zul je al vrij snel meer bereik willen hebben. De 18-135mm lens zou inderdaad een goed alternatief zijn.
    Belangrijker is dat je een 18-135 lens sneller weer kwijt bent op marktplaats dan een 18-55mm kitlens. Er is veel handel in goede lenzen en er is een overschot aan kitlenzen op internet.

Kijk ook eens naar 2e hands lenzen. Een 2e hands met nieuwwaarde van 500 euro koop je voor 400 euro en raak je ook weer kwijt voor 400 euro ;-). Zolang de lens maar 100% in orde is.
  • Ik zie hier wat Canon gebruikers die op Nikon adviseren en dat gaat niet helemaal goed ;)

Nikon heeft een 18-105 en Canon een 18-135. Nikon heeft deze laatstgenoemde ook, maar die is ouder en heeft geen beeldstabilisatie.

Verder zit er bij Nikon geen stabilisatie in de body's. Daarnaast hebben zowel de D5100 als de D3100 geen autofocusmotor. Dat betekent dat als je autofocus wilt hebben, je AF-s of AF-i objectieven zult moeten kopen. Koop je alles nieuw, dan heb je dus waarschijnlijk AF-s objectieven, maar let daar even op. AF-i is korte tijd geproduceerd en is alleen bij een aantal lichtsterke teleobjectieven gebruikt, die kun je dus beter vergeten.

Verder is de 18-55 optisch goed, maar de bouwkwaliteit houdt zeer te wensen over. De bouwkwaliteit van de 18-105 is iets beter, optisch maakt het niet veel verschil.
    Als je een wat ruimer budget hebt kan je beter voor de 16-85 gaan, en als je een nog ruimer budget hebt voor de 17-55.
    Kijk ook eens naar bijvoorbeeld de Tamron 17-50 (andere dus dan de 17-55). Deze heeft een lichtsterkte van f/2.8, staat optisch goed bekend en de bouwkwaliteit is ook heel degelijk. Je hebt daarvan een versie met en zonder beeldstabilisatie (bij Tamron heet dit VC).
  • Hallo allemaal,

Ontzettend bedankt voor jullie advies. Ik heb inmiddels een nieuwe camera besteld, de Nikon D3100. De D5100 vond ik toch wat aan de dure kant worden en ik heb inderdaad gezien dat een goed onderhouden camera het ook goed doet op de tweedehands markt dus wellicht dat ik in de toekomst wel overstap naar een uitgebreider model. Ik kreeg er de standaard kitlens bij en heb er een extra lens bij besteld omdat ik inderdaad bang ben dat je al snel meer wilt dan dat je met de 18-55 lens kan.

Nogmaals heel erg bedankt en mocht ik eens advies willen over de aanschaf van bijv. een nieuwe lens dan post ik vast en zeker weer een bericht!

Groeten, Tessa