Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Tagged

Camera advies
  • Hoi Kenneth,

Ik ben van plan een spiegelreflex camera te kopen en na letterlijk honderden reviews bekijken / lezen weet ik het echt even niet meer. Ik heb vanaf het begin de canon 500d in gedachte gehad omdat ik er weinig negatiefs over gehoord heb en, ik de camera er persoonlijk mooier vind zien dan een nikon D5000, maar daarentegen is de nikon D5000 is ook niet slecht, volgens de reviews heeft de nikon een betere ruis onderdrukking.

Ook heb ik een nikon D3100 in gedachte gehad maar omdat het de "slechte" van de nikon serie is lijkt het me sterk dat de D3100 beter is dan de Canon

Ik ben van plan om er een Sigma 17-70 OS lens bij te kopen.

Wat vind jij een betere koop?

Gr. Davey
  • 18 Reacties sorted by
  • Ik ben zelf in het bezit van een D5000 en stond destijds ook voor de beslissing D5000 of 500D, maar een eerste vraag... heb je beide dSLRs al in je handen gehad en ermee "gespeeld"? Honderden reviews kunnen wellicht met een (klein?) verschil een subjectieve (?) "winnaar" naar voren schuiven, maar als je de betreffende dSLR niet lekker in je hand vind liggen, dan ben je wellicht beter af met de niet winnaar :-)

Ik heb ook vernomen dat de D5000 bij eenzelfde ISO waarde minder ruis vertoont dan een vergelijkbare Canon. Of het verschil echter van dermate grootte is dat het echt relevant is...? Mij lijkt dat beide camera's toch min of meer aan elkaar gewaagd zijn over de hele linie.

De D3100 heeft een CMOS sensor (net als de D5000, D90,...) in tegenstelling tot voorganger D3000 met de CCD sensor. In hoeverre de D3100 verder verbeterd is en wellicht op sommige punten kan tippen aan de oudere D5000 of er zelfs aan voorbij gaat durf ik niet te zeggen. Wel heeft de D3100 continue auto-focus bij video opnames... dit is iets wat de D5000 niet heeft. Dit kan een relevant puntje voor je zijn. De audio opname bij video's is bij de D5000 erg aan de magere kant; geen idee hoe de D3100 hier scoort.

• Beste Bart,

Ik heb in de winkel de 500d en de 550d uitgeprobeerd, ik vind de 550d toch wat te duur dus die viel al snel af. Verder heb ik de Nikon D5000 nog niet geprobeerd.
    Mensen die ik op fora spreek zijn allemaal Canon gebruikers dus ik heb niet echt de motivatie om een Nikon aan te schaffen. En daarbij komt dat ik verwacht dat de Canon 500D tweedehands meer waard blijft.

Ik fotografeer momenteel met een Panasonic lumix FZ38 dus beide camera's zouden een vooruitgang zijn vergeleken met wat ik nu gebruik.

Ik ben sowieso ook van plan om de 50mm f1.8 prime lens te kopen voor de spiegelreflexcamera die ik besluit te kopen, en de resultaten die ik gezien heb vind ik van de Canon variant mooier, en die lens is nog iets goedkoper.
  • Heb je dan eigenlijk niet al een keuze gemaakt?
  • Als jullie kunnen bevestigen dat Canon meer waard blijft wel ja. :p
  • Daar kan een ander je wellicht beter bij helpen. Ik zou zelf de nadruk leggen bij welk toestel het beste past bij mij en mijn gebruik. Mij lijkt dat je beide toestellen tweede hands wel redelijk verkocht krijgt. Ik heb hem (Nikon) zelf notabene ook tweedehands gekocht voor een redelijke prijs.

Succes.
  • De vraag is of je bij een body sowieso hard moet denken aan waarde.. Het is elektronica en tegenwoordig veroudert dat enorm snel. Bij deze, de Canon blijft meer waard, is dan de keus gemaakt?

Eerlijk, ik zou het niet weten en het zou mij ook niets uitmaken. Ik wil bij het fotograferen en bij het pakken van mijn camera tevreden zijn met mijn camera en niet denken, had ik toch maar die andere genomen. Als je goede verhalen en ervaringen hoort van Canon-gebruikers, neem gerust een Canon, je zal er prima foto's mee kunnen maken. Canon en Nikon ontlopen elkaar niet heel erg.

Ik heb zelf de Nikon D5000 en mijn broer heeft de Canon 500D, wie maakt betere foto's? Ik durf het niet te zeggen, dat is niet van de camera afhankelijk in elk geval. Die vraag is ook niet echt van belang, de foto's zijn zo goed als je ze zelf kan maken ;)

Volgens mij is je keus al gemaakt en ik wens je dan ook heel veel plezier met je camera ;)
    Mocht je toch nog geen keus hebben gemaakt, kijk dan ook even naar de Nikon D90..
  • Nikon of Canon... ach, heel veel maakt het niet uit. Ik heb een jaar geleden al mijn Olympus spullen verkocht en ben overgestapt naar Nikon (D90). Mijn belangrijkste argument was ruis. Volgens wat ik gelezen heb heeft Nikon de beste ISO-prestaties. Ook het argument van Nikon om niet meer mee te doen met de megapixel race maar om te investeren in kwaliteit per pixel sprak me erg aan.
    Maar goed, aan een Canon zul je je ook geen buil vallen dus ga eens naar een winkel om de modellen die je op het oog hebt vast te houden en laat deze ervaring zeker meewegen in je besluit.

Ik heb nu een D90 met meestal mijn Sigma 17-70 OS er op en die combi bevalt me uitstekend.

Met eenmaal een DSLR in de hand is de fotograaf veel vaker de beperkende factor dan de apparatuur. Er valt veel meer kwaliteit te winnen door veel te oefenen en te leren dan door te blijven soebatten over de camera.

Al blijft het een leuk onderwerp natuurlijk
  • Helemaal akkoord met Frank. Nog dit: investeer niet teveel in een camera maar wel in lenzen. Deze laatsten houden hun waarde. En als je mij toestaat, een camera is in principe maar een opslagmedium. De foto wordt gemaakt door de fotograaf, ja ik weet het, dit is een afgezaagd refreintje maar toch is het nogaltijd zo.

• Op lenstip.com heb ik heel veel informatie over lenzen gevonden destijds. Wellicht heb je hier wat aan.
  • hoi,ik wil ook even reageren op Daveyheuzer over zijn nieuwe aankoop.Iedereen heeft het tegenwoordig over ;canon en nikon,net of er geen andere camera meer bestaat! Ik heb laatst een workshop gehad, en die docent had een hele goeie uitspraak; namelijk:Al heb je een camera van bijvoorbeeld:€5000.00 en je hebt geen "techniek",maak je ook geen goede foto.Maar...heb je wel de "techniek" dan maak je van een camera van €200.00 wel een goede foto! En dan kom ik,net als Gulbert,....de fotograaf bepaalt de foto en niet je camera. Maar......ieder zijn keuze.Ik zelf heb een Sony A500. En die bevalt mij prima! niets op aan te merken.
    Het is hetzelfde als bij auto"s:de een wil een volkswagen de ander een opel de ander een mercedes.Maar....ik wens Daveyheuzer veel succes met de keuze,en veel foto plezier!
  • Bedankt voor de website Frank!

Wim, ik zat te kijken naar een Sony Alpha 450 maar die is ineens sinds vanmiddag van de website van fotoklein verdwenen dus ik denk niet dat dat nog een optie is. Helaas want Sony leek me een goede optie, alleen is er geen dpreview review van dus kan die body niet vergelijken met een 500d.
  • hoi daveyheuzer, Als je wilt kiezen voor de sony a450. kijk dan even op kieskeurig.nl,daar zijn nog genoeg internet winkels die de a450 invoorraad hebben. maar.....je hoeft niet op mijn advies de sony te nemen hoor! maak je eige keuze!!
    veel succes verder.
  • Beste Wim, ik had de Sony al eens eerder overwogen, maar daarbij komt dat ik me camera liever bij een "echte" winkel wil kopen waar ik heen kan gaan als ik problemen heb.

edit:
    ik heb de Canon 500d met 17-70mm OS sigma lens gekocht, bedankt voor de hulp!
  • Beste DaveyHeuser,.... Kijk,..ik wil je geen teleurstellend gevoel geven. Ga eerst eens een jaartje "spelen"met die canon. Ondertussen spaar je voor een Nikon(de D5000 bijvoorbeeld). Koop er een, en je wilt nooit meer een ander. Omdat ik hoogbegaaft ben hebben ze me een Nikon aangeraden(d3-serie). Ervaar de bediening van de Nikon eens, alsof je de joystick van een f-16(straaljager) in je handen hebt. Immers,.. in een F16 kan je je ook geen fouten veroorloven. Je wilt immers een mooie vlucht, zoals je met een Nikon Prachtige platen schiet. Probeer volgend jaar de "techniek"van je Nikon te begrijpen in combinatie met je eigen visie, en je leven wordt een stuk mooier!
    P.S. Je canon niet verkopen hoor!, deze is nog leuk te gebruiken voor op de camping of feestjes en partijtjes.
  • Het verschil tussen Canon en Nikon is echt niet zo enorm groot ;) Het is altijd zo dat er veel fotografen zijn die zweren bij hun merk, of ze nu Canon of Nikon gebruiken. Het merk dat je kiest is persoonlijk.

Voordat ik mijn D5000 kocht heb ik gewerkt met een 450D en 500D, beiden erg mooie camera's die niet voor Nikon onderdoen.
    De fotograaf ben je zelf en jij bent het die de foto maakt. En met en combinatie die je nu hebt zal je met wat oefening prima foto's kunnen maken.

De reden die Mothersfinest geeft om naar Nikon over te stappen vind ik, met alle respect, geen goede reden.
    De techniek van Nikon is in grondbeginsel precies dezelfde als Canon. Gebruik gewoon je Canon, leer die kennen en geniet er vooral van ;) Die Nikon toestellen zullen echt niet zoveel meer brengen dan je Canon 500D en er zijn ook genoeg voordelen te noemen voor de Canon ;)

Heel veel plezier met je aankoop!
  • Eigenlijk is het niet te doen om goed advies te geven mbt de lens die je noemt. OK, ik heb ook de sigma 17-70 en die bevalt me uitstekend maar veel meer dan dat kan ik niet zeggen want ik heb simpelweg geen ervaring met andere standaardzooms voor de Nikon. Wat ik wel moet zeggen is dat het bereik tot 70mm me uitstekend bevalt. Ik zou geen zoom tot 50 / 55mm willen! Ook de groothoek van 17mm is lekker. Enige serieuze nadeel is dat het diaframa niet 2.8 over het hele bereik is. Deze loopt terug naar 4 op 70mm.

Je spreekt ook nog over een 50mm 1.8. Toevallig..... heb ik ook een 50mm. Alleen dan een 1.4 Daarover wilt ik je nog even het volgende meegeven, voor portretten, zeker voor groepen had ik liever een 35mm gehad. Met 50mm moet je toch nog veel afstand houden.

Hou ons nog even op de hoogte wat het geworden is! Als je slim genoeg over komt zullen ze je een Nikon aanraden lees ik net! Tis maar dat je het weet ;-P

• @daveyheuzer: ik denk dat je een goeie aankoop hebt gedaan. De Sigma-lenzen zijn inderdaad een goed alternatief voor de duidelijk veel duurdere Canon equivalenten. Kijk toch maar eens uit naar zo'n portretlens van Canon de 50mm 1.8 is supergoedkoop voor het ogenblik. Succes..
  • Hoe meer je leest hoe meer je twijfelt een Canon of een Nikon een full frame of een crop censor Voor het ogenblik ligt men voorkeur bij een Nikon D7100 en welke lens dan? men interesse gaat naar natuurfotografie om te beginnen natuurlijk