Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Back button focus op een 600D
  • Ik heb op mijn dslr de mogelijkheid om met de *knop de AF te bedienen. Ik heb voor mezelf al uitgevonden, dat ik dat makkelijk vind, maar mijn camera biedt me daarbij diverse mogelijkheden en ook al lees ik mijn handleiding en al kijk ik bij Canon in het Digital Learning Center, dan nog weet ik niet precies wat welke mogelijkheid nu precies inhoudt en ook wat niet. kan iemand mij op weg helpen? :-*
  • 9 Reacties sorted by
  • Hoe kun je nu iets makkelijk vinden als je niet weet hoe het werkt :-?

Bedoel je de af vergrendeling ?
  • Dit filmpje gaat over de AE (auto-exposure) lock, niet over de AF lock.
    Was dit de bedoeling?
  • Hallo Jurgens,

het gaat mij inderdaad niet om de werking van *, maar om de werking van * als AF en dan alle mogelijkheden, die de 600D biedt. Ik vind dus op Canon DLC wel een uitleg over BBF bij DSLR's met een AF-on knop (met de daarbij behorende mogelijkheden), maar niet van de 600D of een andere xxxD. Graag wil ik weten, wat de opties 1, 2 en 3 bij C.Fn-9 exact inhouden.
  • Wat de opties 1 t/m 3 bij C.Fn-9 inhouden staat in de gebruiksaanwijzing.
    Met wat de camera doet per optie; plus toelichting.
    Ik begrijp, dat het je niet duidelijk is wat dat nu betekent. Klopt dat?

Ik vraag mij trouwens af, of je in je startvraag op het goede spoor zit.
    De *knop is niet voor AF, maar AE.
    De AF-On (Autofocus-on) knop is een andere. Aan de AF-On knop kun je verschillende functies toekennen, die alle te maken hebben met het scherpstellen.

NB
    Ik heb zelf geen 600D, maar een 40D; ik ga ervan uit, dat de principes niet veel zullen verschillen. De een kan alleen meer dan de ander.

• Ik heb ook een 600D sinds enkele weken. De sterretje(*) knop kun je in C(ustom)F(unctions)9 zo instellen dat je niet de standaard instelling gebruikt, maar instelt of bij indrukken van (*) de autofocus(AF) onderdrukt wordt, de autoexposure(AE) onderdrukt wordt of beiden onderdrukt worden of combinaties van die 2
    Stel, je wilt een schommelend kind scherp en goed belicht fotograferen. Je kunt wachten tot de meest ideale positie en dan de ontspanknop half indrukken, maar als je meerdere posities continue wilt afdrukken dan wil je A(rtificial)I(ntelligent)-Focus of AI-Servo gebruiken en dus de camera voortdurend laten scherp stellen, maar niet de belichting blokkeren(AE lock). Dan kun je verder komen met die aan te passen (*) knop
    Ik vind het ook nog lastig om alle mogelijkheden van die aanpassingen te doorgronden, maar denk dat je zo al wat meer snapt. Succes!
  • Hallo Jurgens (nogmaals),

bij een 600D heb je geen AF-On knop. Alleen maar een AE-lock knop die je anders kunt toewijzen, nl. als AF. En dan weet ik, als ik in de handleiding lees niet exact wat er staat.
  • Hoi Peter,

Heb zelf de 450D en weet denk ik wel wat je bedoeld. Je hebt inderdaad geen aparte AF-on knop maar moet de *AE knop hiervoor ge(mis)bruiken. Je doet dat door een Custom Functie in te stellen maar zover was je al. Je hebt dan vier mogelijkheden (op de 450 althans). De aanduiding is al lastig maar de regel is dat voor het schuine streepje de werking van de gewone ontspanknop staat en achter het schuine streepje de werking van de *AE-knop. En dan krijg je het volgende:
    0 : AF/AE - standaard ontspanknop doet AF en de * houd de belichting vast
    1 : AE vergrendel/AF - de ontspanknop meet de belichting, met de * wordt er scherpgesteld zolang je die indrukt
    2 : AF/AF vergrendel, geen AE - in de AI-servo stand wordt door de ontspanknop continue scherpgesteld, door deze optie kun je met de * het scherpstellen tijdelijk stopzetten (als er bijvoorbeeld iets tussen camera en motief doorkomt). Belichting wordt bepaald bij het doordrukken van de ontspanknop.
    3 : AE/AF, geen AE - de ontspanknop bepaald bij het doordrukken de belichtingswaarde. AF wordt bepaald door indrukken van de * waarbij de knop dan als aan/uit knop voor de AF fungeert en dus niet zoals bij instelling 1 waar dit continue is door hem in te blijven drukken.

Ik heb dit uit een boekje over de 450D gehaald omdat het vanuit de handleiding erg lastig te lezen is. Ik hoop dat in ieder geval de codering zo duidelijk is. Zelf gebruik ik het veel maar niet alle mogelijkheden. Ik weet ook zo niet waar ik het allemaal voor zou moeten gebruiken. Instelling 1 is wel mijn favoriet. Het is even wennen maar ik vind het in veel gevallen prettig als je de AF los kunt koppelen van de belichting, zeker als je ergens op scherpstelt en de compositie wilt wijzigen. Je kunt dan AF en belichting apart van elkaar bepalen.

Hoop dat je zo verder kunt,

Groeten Albert
  • Zeer hartelijk dank, Albert. Hier kan ik wat mee.
  • Hallo Peter 56

Lees pagina 107 en 108 van de digitale handleiding eens door, hier staat dat deze knop alleen is voor het vastzetten van de belichting AE en voor het vastzetten van de instelling van de flitser bij tegenlicht opnamen. Je meet op een dicht bij het onderwerp staand attribuut met voor jou gevoel de juiste belichting, Hou je de knop ingedrukt en stel je opnieuw scherp op het onderwerp, dan krijgt de foto de belichting van het aanwezige attribuut.

Veel succes