Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Tagged

Onscherpe foto's :-(
  • Hallo iedereen!

Ik heb sinds kort een Nikon d3100 met 18-55 VR lens. Als ik in het bos loop, of een foto maak in de huiskamer van een kopje koffie, krijg ik wel scherpe foto's.. Alleen ik was dit weekend op een soort van beurs, waar ik van boven af foto's probeerde te maken van de mensen... Geen enkele foto was scherp.... In de 'speelzaal' waar iemand aan het woord was voor publiek, probeerde ik foto's te maken, en ook die waren geen van allen scherp. Ik heb zo'n beetje alle standen geprobeert waaronder, ''kinderen', 'sport', 'portret' en zelfs op automatisch ... De VR stond aan, omdat ik geen statief gebruikte. Weten jullie misschien wat ik verkeerd doe???? Ik ben radeloos, en twijfel of ik niet beter de EOS d1100 had kunnen kopen..
  • 7 Reacties sorted by
  • Hoi Logan,

Allereerst, het kopen van een EOS 1100D gaat je probleem waarschijnlijk niet oplossen. Wat hier waarschijnlijk het geval is, is een te beperkte kennis van de camera.

Zonder voorbeeldfoto is het voor ons onmogelijk om te zeggen waar het fout gaat.

Om een gok te doen denk ik dat je niet op de hoogte bent van wat sluitertijd, diafragma en ISO voor invloed hebben op elkaar. Om dat te leren: http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/belichtingsdriehoek/
    http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/
  • He Erik.

Ik snap ook heel weinig van die sluitertijd en diafragma.
    Als ik deze dingen verander, zie ik geen verschil op de foto :s ...
    Dus ik begrijp niet wanneer je de diafragma en sluitertijd hoger of lager moet zetten.
    En ik begrijp ook niet wanneer ik de iso omhoog moet gooien of juist omlaag : (
  • Dan is het belangrijk om je eerst te verdiepen in de techniek.. Zolang je de techniek niet begrijpt, is het ook erg moeilijk voor je om er iets aan te veranderen. Welke camera je ook gebruikt..
  • ook ik ben nog niet zo lang hobbyfotobob maar je moet idd je wel eerst verdiepen in de materie anders kom je er niet
    het is makkelijk om de automatische knop te gebruiken maar daarvoor heb ik geen spiegelreflex (canon 1100d) aangeschaft
    de uitdaging om een foto zo te maken dat je in principe geen pc nodig hebt om deze te bewerken wordt steeds groter maar is ook bijzonder moeilijk
    niet voor niets dat op deze forum gigantisch veel gevraagd wordt en gelukkig ook mega gigantisch veel uitgelegd wordt (hartelijk dank hiervoor) zodat wij beginnende hobbybobs nog veel kunnen leren
  • Nu moet ik je wel even corrigeren René, hoezo zou je een foto niet willen bewerken? Al mijn foto's hebben wat bewerking nodig (de een meer dan de ander). Omdat ik in raw fotografeer, zijn de kleuren in de foto in het raw bestand nog niet zoals ze moeten worden.

Daarnaast zie ik fotografie als kunstvorm en is de bewerking daar ook onderdeel van. Als ik met een bewerking een beeld dat ik voor ogen heb, kan bereiken, dan is dat prima.
    Natuurlijk zitten er ook allerlei nuances aan. Zo bewerk ik niet zo dat ik delen van de ene foto in de andere plak etc. Maar bewerken van de foto's is iets wat er naar mijn idee zeker bij hoort!
  • hiermee bedoel ik te zeggen dat als je begint met fotograferen je wel degelijk eerst moet leren om goede foto's te maken en er niet meteen vanuit moet gaan dat je op de pc alles wel kunt corrigeren. Je zult terdege alles moeten weten over de instellingen en zeker ook composities, toch?
  • Klopt, je moet de bewerking zijn als een middel om het beeld te vervolmaken, niet om het beeld te maken (in mijn visie). Het beeld maak je door je keuze voor de instellingen en compositie, in de bewerking zet je de puntjes op de i.
    De bewerking kan natuurlijk een heel verschil maken, maar mag bij mij niet het beeld volledig bepalen.
    Maar onderschat het nut van bewerken niet ;)