Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

help...spoedje!! weet het niet meer.. nikon d60
  • hoi,

ben al heel lang aan het prutsen om een mooie foto te maken van mijn zoontje voor de kerstboom.. maar het wil niet echt lukken.. ik heb een nikon d60 met eenaf-s nikkor. 55-200 mm 1:4-5.6g vr lens er op zitten.

welke instelling kan ik nu het beste nemen.. p.s.a.m en aan welke knopjes moet ik draaien klikken. iso enz..

wil hem graag scherp op de foto met een wazig achtergrond en een warme kleur.

alvast heeeel erg bedankt
  • 6 Reacties sorted by
  • Instellingen kan ik je helaas niet geven en ga ik je dan ook niet geven, aangezien dit afhankelijk is van lichtomstandigheden etc. Dus instellingen kan men dan ook niet geven ;-)

Advies kan ik je wel geven om het onderdeel Diafragma en ISO eens goed te bestuderen. Hier worden al je vragen in beantwoord. Alleen dan nog leren toepassen
    http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/

Volgende onderdelen zou ik doorlezen m.b.t belichtingsdriehoek.
    Diafragma, Sluitertijd en ISO

Suc6
  • Wat aan de knopjes draaien? Zo simpel ligt dat niet hoor. Anders lagen onze kasten vol gouden medailles van verschillende binnen- en buitenlandse wedstrijden.
    Ik zal proberen te antwoorden op je laatste regel. Voor een scherpe foto: gebruik het middenste scherpstelpunt en "one shot" natuurlijk en zie of de sluitersnelheid hoog genoeg is om uit de hand te fotograferen. Een wazige achtergrond bekom je door het diafragma zo wijd mogelijk open te zetten (laagste getal). Een warme kleur bekom je door een bepaalde keuze van de kleurentemperatuur.
    Ten slotte raad ik je aan de raad van EOSfotografie goed ter harte te nemen.
  • Ik zou de A stand nemen om een diafragmavoorkeur in te stellen op een lage f-waarde (F4 of F5.6 is het minimum met deze lens) voor een wazige achtergrond, hoewel F5.6 op 200mm een beperkt wazig beeld zal geven, beter een lens met een wijder diafragma (lager f-getal) kiezen.

Afhankelijk daarvan stelt de camera een sluitertijd voor, die moet minimaal 1/55s zijn op 55mm of 1/200s op 200mm los van de beweging die je zoontje maakt (dan heb je waarschijnlijk een snellere sluitertijd nodig).

Kiest de camera een langere sluitertijd, verhoog dan de ISO waarde naar bijvoorbeeld 400, 640, 800, 1250, etc. om de sluitertijd te versnellen tot een acceptabel niveau. Een hogere ISO waarde geeft waarschijnlijk ook al warmere kleuren (uitgaande van kerstboomlichtjes e.d.). Kies anders voor witbalans Binnen of Bewolkt om het beeld warmer te maken.

Moet je de ISO waarde verhogen zo verhogen dat er een foto met veel ruis uit komt, laat dan de camera flitsen met 'rear-curtain sync', maar maak wel de flitser minder fel door de flitsbelichting lager in te stellen of door een plastic beker voor de flitser te houden.
  • Zo zie je maar. De een reageert anders dan de ander. Goed zo, Kenneth
  • En dit alles had je in de eerder link kunnen lezen. Hier staat het duidelijk en helder beschreven met voorbeeld foto's.
    Jammer Peter dat je zo reageert !!! Erg ondankbare opmerking, naar de mensen toe die de moeite hebben genomen om te reageren !!
  • Niet te veel aandacht er aan besteden EOSfotografie. Een aandachtige lezer(es) zal zelf wel opmerken dat de 3 antwoorden ( de jouwe, de mijne en die van Kenneth) in de zelfde lijn liggen. Uiteraard gebruikt iedereen zijn eigen formulering en de uitleg zal wat uitgebreider zijn bij de ene dan bij de andere. Maar het voornaamste is dat Anke geholpen wordt zodat zij haar hobby met heel veel plezier kan beoefenen!