Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Tagged

Lens controleren
  • Hoe kun je controleren of jouw lens geen fouten heeft. Hoe kun je dit testen?
  • 6 Reacties sorted by
  • Hoi Harrywolf,
    Statief gebruiken! Stand AV, F8.0, ISO 100,middelste AF veld, goed richten en afdrukken.Succes!.
    Groet JS.
  • Hoi Harry,

Heb je problemen met je objectief? Zo niet, lekker gaan fotograferen ;) Zolang je nergens last van hebt, is er ook niets mis ;)
    Daarnaast vind ik fouten een breed begrip. Maar de meeste problemen zijn toch dat objectieven onscherp zijn en niet goed scherpstellen.
    Daar is afgelopen week een vraag over gesteld en ik zou je daar graag naar door verwijzen, mogelijk heb je daar ook iets aan ;)
    http://vragen.digitalefotografietips.nl/vanilla/discussion/comment/356/#Comment_356

Zolang je geen problemen met je objectief hebt zou ik ze ook niet gaan zoeken, pas als je ergens denkt dat er iets fout is moet je gaan zoeken ;) Ga geen dingen zoeken die er zeer waarschijnlijk niet zijn, zonde van je tijd ;)

Daarnaast kan je opzich wel domweg foto's gaan maken zoals Jan zegt, maar dat geeft geen goed beeld. Gebruik daarvoor een focuschart op de juiste manier en je krijgt een veel beter beeld van je objectief.

Hoe lullig het verder ook klinkt, vaak ligt de fout ook bij de fotograaf. Mocht je dus ergens tegenaan lopen, kijk dan of je zelf daar in je fotografiestijl iets aan kan doen, vaak ligt daar al de oplossing ;)
    Zeker bij de objectieven van de dure merken zitten vaak weinig slechte exemplaren door een betere kwaliteitscontrole en zit dus de fout vaak bij de fotograaf.

Dat neemt niet weg dat je wel echt een slecht exemplaar kan treffen en dan kan je dus de focustest gaan doen ;)

Erik
  • Erik, ik zeg niet dat je domweg foto's moet gaan maken maar een test om te kijken of je lens goed scherp stelt. Daarvoor is het van belang dat je altijd het statief moet gebruiken. Ook je IS/OS [stabilizer] veroorzaakt trillingen. Als je IS/OS geen trillingen [hoe klein ook] detecteert gaat hij ernaar op zoek en dat ...veroorzaakt mogelijk trillingen!. Hetzelfde geldt voor je spiegel!
    Groet Jan.
  • Hi Harry,

Bij het onderwerp "Hoe Front/Backfocus ontdekken" geeft Erik 2 links voor/over een testchart. Als je deze even afdrukt en de gegeven gebruiksaanwijzing opvolgt dan weet je heel snel of je objectief goed scherpstelt en/of andere onvolkomen heden heeft. Mocht dat het geval zijn dan kan je het of, indien mogelijk, zelf oplossen (zie je handleiding) of zal je terug moeten naar de leverancier en kan je duidelijk aantonen wat het manco is.
    Veel succes ermee.

Groeten, Alex.
  • Jan, het is zo dat het foto's maken met wat jij zegt zomaar iets laat zien ;) Daarvoor heb je echt een focuskaart nodig. Uiteraard geldt dan dat je IS uitschakelt, de spiegel ontspant, werkt met een afstandsbediening en op een statief dat je eventueel ook nog verzwaard.
    Maar dat allemaal geeft geen goed betrouwbaar testresultaat als je geen focuskaart gebruikt om te testen ;)
  • Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik ga de 2 links die Erik in zijn artikel over front-/backfocus vermeld eens goed doorlezen.

mvrgr,

Harry