Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Tagged

Foto's opslaan als jpeg en als raw met lightroom 3
  • Is het mogelijk om vanuit lightroom de foto's op te slaan als jpeg en -als even kan gelijktijdig- als raw/onbewerkt? Of is er andere een andere handige manier om enkel de beste foto's te bewaren in 1 map in bewerkte en originele vorm (cr2 bestand), zodat de rest in de prullenbak kan?
    Alvast heel erg dank voor de hulp!
  • 11 Reacties sorted by
  • Ik snap je vraag niet helemaal.. Lightroom bewaart altijd de originele (onbewerkte) raw-bestanden. Die blijven altijd in de map staan, tenzij je ze zelf verwijdert. Het principe van exporteren in lightroom is ervoor gemaakt om ervoor te zorgen dat je altijd de originele bestanden blijft behouden.

Wil je de RAW's nog apart bewaren dan kan je die gewoon fysiek in een andere map plaatsen en de rest verwijderen..

Hoe ziet je workflow er op dit moment uit? Hoe orden je je bestanden?
  • Dank voor je reactie Erik.
    Mijn workflow: eerste selectie middels P.
    Daarna gevlagde foto's bekijken en hierin mijn voorkeur middels ster aangeven. De gevlagde foto's zet ik online middels web.
    Waar ik nu mee zit is dat ik graag alleen de beste foto's en keuze van de klant wil bewaren als jpeg en als cr2. (rest verwijderen van pc) En ik kan de map in de Finder uitzoeken maar dan moet ik steeds de nummers bekijken en selecteren. Dat moet handiger kunnen?
    Dank voor de reacties alvast!
  • Je kan elk bestand ook als origineel raw bestand exporteren. Ik weet alleen niet of de bewerking die je gedaan hebt dan meegenomen wordt, volgens mij niet. Kwestie van uitproberen.
    Je kan dan een preset aanmaken waardoor ze in de juiste map terecht komen. Echter zou ik er zelf voor kiezen om dan de foto's weg te gooien die ik geen vlag heb gegeven en vervolgens ook Lightroom i.p.v. Finder gebruiken.
  • Ok dat ga ik doen, thnx!
    Maar je kunt dus ook de ''niet-vlaggen'' direct weggooien en van je schijf verwijderen?
    zo ja, hoe?
  • Als je je filter instelt op alles zonder vlag, kan je die allemaal tegelijk verwijderen. Weg is dan alleen dus wel echt weg, ook de originele bestanden.
  • Thnx, ik ga ermee aan de slag!
    En wat is jouw werkflow? Neem aan dat je ook niet alle foto's op je harde schijf wilt bewaren?
  • Mijn workflow is ook dat ik ongebruikte foto's weggooi, in theorie tenminste. In de praktijk koop ik gewoon een nieuwe harde schijf als de ene vol is.. Ik fotografeer meer dan dat ik tijd heb om de foto's zo tot in detail uit te zoeken en vervolgens weg te gooien.
    Komt nog bij dat ik vaak nog wel eens terug blader en dan nog foto's tegenkom die niet door de selectie waren gekomen, maar die vervolgens wel goed zijn. Daarnaast gebruik ik de mislukte foto's wel eens voor lezingen en workshops om e.e.a. te illustreren. Dus opzich heeft het bewaren van de foto's zo ook zijn voordelen ;)

Qua selectie werk ik ook met vlaggen. Uiteindelijk gaat dat vrij snel doordat ik vooraf wel redelijk weet welke foto's geslaagd waren en welke niet.

Voor de rest heb ik mijn foto's gesorteerd per jaar/maand/dag zodat dit overzichtelijk blijft.
  • Super dankje Erik!

Ps kan ik je website eens bekijken?
  • Ah zie t nu staan...
  • Mooie site, prachtige foto's! Ook de foto's van dat glas zijn bijzonder!
  • Een kleine aanvulling, je kunt ook een zwarte vlag zetten mbv de 'X' toets, dit is een 'geweigerd' markering. Bij filtering op de zwarte vlag kun je in het menu of onder rechter muis knop geweigerde foto uit lightroom halen en verwijderen van de harde schijf.