Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Fotorgaferen in het donker
  • Hallo iedereen,
    ik heb een vraag over fotograferen in het donker.
    Vorige week tijdens het vuurwerk merkte ik dat mijn camera ( Nikon D3100) af en toe weigert foto's te maken , omdat het onderwerp te donker is.
    Is dan de enige manier om dat te onzeilen, hem in de M stand te zetten en op zelf scherpstellen zetten?
    Of toch flitsen?
    Ik heb al eens gekeken op deze site voor dezelfde vraag, maar kon niet veel vinden.
    Alvast bedankt,
    groetjes Esmee
  • 5 Reacties sorted by
  • Dat heeft zeer waarschijnlijk te maken met het feit, dat de camera niet automatisch scherp kan stellen. Daarvoor is het te donker. De focus moet dan ook op M(anueel) staan en niet op A(utomatisch), m.a.w. je moet handmatig scherp stellen.
  • Als je toch autofocus wilt gebruiken beschikt je camera over scherpstelverlichting, echter wordt dit doorgaans als storend ervaren. Kijk even in je handleiding hoe je dit aan of uit zet.
    Andere optie is met een zaklampje even wat bijlichten.

Je scherpstelling gebeurt namelijk op basis van contrast. Als er weinig contrast is, zal de automatische scherpstelling moeite hebben met scherpstellen.
  • Bedankt voor de antwoorden!
  • Inderdaad, daar was ik ook proefondervindelijk achter gekomen. Maar hoe kun je scherpstellen als je een nachtfoto maakt van een landschap / sterrenhemel, aangezien je niet echt je lampje kunt richten op oneindig? Nog tips?
  • Sterrenhemel/maan? Ik deed dat zo: op statief, ISO 100 (anders ruis), diafragmavoorkeur f8, manuele focus (iets onder oneindig). Hopelijk is de sluitertijd nog kort genoeg om geen strepen te krijgen want door het draaien van de aarde verandert natuurlijk de positie. Veel succes.