Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Tagged

Nieuwe PC voor fotobewerking Lightroom
  • Beste Kenneth en co,

ik zou mijn versie van Lightroom willen updaten naar de nieuwste versie, en wil daarvoor eerst ook mijn pc vervangen (heeft nog een Intel core 2 processor met slechts 2 GB RAM). Nu vroeg ik me af of ik bij de keuze het meest belang moet hechten aan processor of geheugen. Ik overweeg een combinatie intel core i5 3330, met 8 GB RAM, en een combinatie intel core i7 3770 met 6 GB RAM. Die laatste processor scoort op benchmarks zo'n 1,6 keer beter, maar hoe moet ik het verschil in geheugen evalueren? Welke combinatie zal me het vlotst met Lightroom laten werken?

Alvast bedankt voor jullie reactie!
  • 1 Reageer sorted by
  • Een snellere processor is altijd aan te bevelen bij het werken met Lightroom, de i7 biedt ook meerdere kernen en 'hyperthreading' dat allemaal kan helpen, maar RAM is ook een belangrijke factor (meer dan 6GB plaatsen is zeker aan te bevelen, zeker als je ook Photoshop ernaast wilt draaien, en niet zo enorm duur). Ook ga je baat hebben van een 64-bit besturingssysteem.

Op http://www.computer-darkroom.com/blog/will-an-ssd-improve-adobe-lightroom-performance/ wordt een vergelijkende test gedaan met RAM met dezelfde i7 en daar zie je een duidelijk verschil tussen 4GB en 8GB (gaat eigenlijk over SSD schijven, maar bovenaan gaat het over RAM).

Ik zou voor de i7 gaan en eventueel aankijken of het met 6GB RAM al lekker loopt (in dat artikel staan ook tips hoe je de performance van Lightroom zelf kunt verbeteren en Adobe heeft op http://helpx.adobe.com/lightroom/kb/performance-hints.html ook tips staan). Extra geheugen is ook weer niet zo duur op internet.

Toen ik vorig jaar mijn i7 iMac kocht heb ik zelf het RAM verdubbeld naar 16GB RAM, maar ik werk dan ook met 21 megapixel Canon 5DmkII RAW bestanden.

Kijk ook of je er een 7200rpm harde schijf bij kunt krijgen dat gaat de performance ook helpen. Een SSD is ook een optie, maar de opslagruimte daarop is nog vrij beperkt en de schijven zijn nog relatief duur, een combinatie tussen SSD en traditionele schijf kan helpen, computer-darkroom.com brengt echter wel wat nuanceringen aan voor te verwachten verbetering, een traditionele 7200rpm schijf helpt al veel.