Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Tagged

Welk objectief voor een Canon EOS600D
  • Hallo allemaal,

Ik zal me even voorstellen. Ik ben Robert en sinds oktober 2012 begeef ik me op het pad van de fotografie met een dslr. Na vele digitale camera's versleten te hebben, wilde ik toch meer dan alleen een kiekje nemen.

De camera die ik aangeschaft heb is de Canon EOS600D met de kitlens 18-55 IS II en daarbij heb ik de 50mm f/1.8 gekocht. 2 Mooie objectieven om mee te beginnen die me al leuke foto's gebracht hebben. Toch wil ik een stapje verder gaan om meer mogelijkheden te hebben met een objectief. Maar door alle reviews, reacties van amateurs en pro's door elkaar en het kostenplaatje zie ik door de bomen het bos niet meer. Onderstaand mijn wensen:

- Voornamelijk voor omgeving, landschappen & natuur
    - Meer zoom dan de standaard kitlens
    - Niet teveel gewissel met objectieven
    - Niet te duur
    - Merk het liefst van Canon
    - Budget € 400,- tot € 500,-

Ik ben me ervan bewust dat met bovenstaande lijstje er nog geen lens naar voren komt die aan alle wensen voldoet voor een schappelijke prijs. Daarom wil ik graag nog enkele zaken toelichten.

Onlangs heb ik een tijdje mogen fotograferen met de Canon 17-85 USM. Deze beviel mij erg goed, mede door de stille USM die het objectief heeft. Aan de andere kant is het wel zo dat deze slecht aangeschreven staat door het vastlopen van mechanisme en vervorming op de 17mm stand. Dat laatste heb ik zelf ook ondervonden. Ik vond dit niet heel storend, want dan moet je de camera rechter houden. De kleuren op de foto kon ik niet goed beoordelen aangezien de foto's gemaakt zijn in een winterlandschap in Oostenrijk.

Ik ben niet op zoek naar een mega telelens in de 200 mm range of verder. Daarvoor maak ik op dit moment niet het type foto. Ook heb ik mijn oog laten vallen op de Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM Lens. Deze is wel vele malen duurder maar gebruikt of gereviseerd vallen de prijzen mee.

Graag zou ik aan jullie adviezen willen vragen met in het oog houdend dat we met een amateur fotograaf te maken hebben met een beperkter budget.

- Raden jullie de Canon 17-85 USM aan t.v.v. de kitlens?
    - Is de Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM Lens een goede investering? En is het veilig om deze gereviseerd te kopen (à +/- € 600,-)?
    - Hebben jullie andere adviezen voor een objectief waar ik nu nog niet naar zit te kijken?

Alvast bedankt!

Groeten,

Robert
  • 8 Reacties sorted by
  • Dag Robert,
    Uitgaande van je budget en wens van echt goede objectieven zou je kunnen denken aan een 70-200mm f/4 L USM. Net als de 24-105 L een professioneel objectief.
    Nieuw tekoop vanaf zo'n €530,- en regelmatig 2e hands aangeboden voor prijzen rond- of net onder de €400,-. Erg veel kwaliteit voor de prijs.
    Vind je 200mm teveel dan is de 24-105 een heel aantrekkelijk objectief, ik spreek uit ervaring. Alleen nieuw valt deze buiten je aangegeven budget en ook 2e hands zal het niet lukken. Een die voor €600,- wordt aangeboden zou ik eerst terdege onderzoeken.

Ik wens je veel fotografeer plezier.
  • Hoi Alex,

Bedankt voor je reactie. Op dit moment heb ik nog geen ver bereik nodig, daarom heb ik het idee dat ik de 70-200 te weinig zou gaan gebruiken als ik geen uitgestrekte landschappen tegen kom. In de Soesterduinen bij mij om de hoek zou het ideaal zijn, maar daar kom ik ook niet wekelijks. Alle andere foto's die ik tot nu toe gemaakt heb zijn in stedelijk of bosrijk gebied waar ik minder bereik voor nodig heb.

De 24-105 is helemaal top, maar inderdaad buiten mijn oorspronkelijke budget. Tel daarbij een filter en een zonnekap op en dan loopt het financieel helemaal uit de hand. Bij iedere lens is het zo dat het maar 100,- duurder is, maar als ik dat een paar keer doe kom ik uit op de 24-105 en een klap geld armer...

Van een vriend van mij kreeg ik de tip om de Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM te nemen. Heb jij of heeft iemand daar ervaring mee als aanvulling en vervanging voor deze schappelijke prijs?

Update: Verkeerd objectief, bedoelde de Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM.
  • De 18-135 staat goed bekend, is geen pro (L) objectief. Bij de 24-105 zit standaard een zonnekap. Hoef je dus niet nog aan te schaffen. Ook een UV zou ik je niet aanraden. Daarover is op deze site al het nodige opgemerkt. In de Soesterduinen zou ik eerder met groothoek dan met tele op pad gaan.
    Op deze site kan je nog heel veel vinden over de verschillende te gebruiken technieken en vooral de basis. De belichtingsdriehoek is van essentieel belang. Tijd, diafragma en ISO. En vooral met heel veel plezier blijven oefenen en fotograferen. Dan komt het allemaal wel goed.

Fotografeer ze.
  • Nogmaals bedankt voor je tips! Hier kan ik wat mee.

Gezien het budget wat ik ervoor uit wil geven is de L serie gewoon nog een stap te ver. Ik denk dat ik in de toekomst toch ga voor de 18-135 STM. Lees veel positieve reacties voor dat type objectief in die prijsklasse. Camera mee en testen in de speciaalzaak. Ondertussen blijf ik lekker stoeien op AV en TV met de kitlens en 50mm.

Mocht je interesse hebben in wat ik tot nu toe gefotografeerd heb is onderstaand de link naar mijn Flickr account:

http://www.flickr.com/photos/rversteeg/sets/72157632511781022/
  • Kijk dan ook even naar (de conclusie van) deze review op EosZine:
    http://www.eoszine.nl/346337/EF-S-18-135mm-f-3.5-5.6-IS-STM.html
  • Als ik dit zo lees dan is het een goede lens met goede resultaten voor het geld. Ik denk dat mijn keuze gemaakt is als ik de lens op mijn EOS600D gevoeld en getest heb. Als dat goed voelt en fijn werkt dan heb ik denk ik een goede uitbreiding op wat ik nu al heb.

Bedankt!
  • Persoonlijk zie ik de 18-135 niet echt als een upgrade voor de 18-55 IS. Wel heeft deze wat meer mm-ters, maar optich vind ik deze nou niet echt beter. Zelf zou ik het houden bij de 18-55 IS samen met de 50 II en voor de meer mm de 55-250 IS erbij.

Persoonlijk zou ik dan eerder kijken en doorsparen voor bijvoorbeeld de 15-85. Als je een objectief wenst met wat meer mm.
  • Het is even geleden dat ik deze vraag stelde en jullie me goede adviezen gegeven hebben.

Begin maart heb ik de keuze gemaakt om toch de 18-135 STM te kopen. Gezien het budget was de 15-85 toch te duur en het feit dat ik niet continue van lens wilde wisselen paste deze lens het beste bij mij. En de lens heeft me nog geen één foto teleurgesteld. De STM is echt muisstil en super snel, de kleuropbrengst doet me continue verbazen en de lichtsterkte is ook top. Ik maak veel foto's in de sporthal met een korte sluitertijd en dat lukt me nu ook met deze lens zonder extreem veel toeren uit te moeten halen door bijvoorbeeld extra veel beeldhelderheid of Photoshop.

M'n set is nu compleet met deze lens die ik iedereen kan aanraden, de bijbehorende zonnekap en polarisatiefilter (wat ook een prachtig accessoire is). Nu wachten op de uitkomende bloemen en de lente :-).

Nogmaals dank voor jullie adviezen!