Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Nikon d7000 - Lightroom
  • Hallo,
    ik heb net een nikon d7000 ter vervanging van mijn oude d70 gekocht. Prima toestel, maar ik heb een probleem na het importeren van mijn foto's in Lightroom. Bij mijn oude nikon werd na het importeren gemeld dat de kaart automatisch werd uitgeworpen, maar bij de nikon d7000 krijg ik of geen melding of de melding dat de kaart niet kan uitgeworpen worden. In explorer blijft het toestel zichtbaar en met een rechtermuisklik kan ik het toestel niet "veilig verwijderen" of "uitwerpen" - ik krijg wel een paar keuzen zoals " uitvouwen".
    Ik schakel nu mijn toestel met de "on/off" knop van de nikon zelf uit om het van de pc los te koppelen, maar heb schrik dat ik hiermee het toestel zal beschadigen. Kan iemand me uitleggen hoe het toestel automatisch kan verwijderd worden van mijn pc?
    Ter informatie: ik laad mijn foto's via een kabel tussen fototoestel en pc (heb geen sleuf in de pc om de geheugenkaart te lezen). Heb ook al één van twee geheugenkaarten uit het toestel verwijderd omdat ik dacht het probleem daar lag. Geen resultaat. Groetjes, Yo
  • 5 Reacties sorted by
  • Afhankelijk van welk besturingsysteem je gebruikt kun je apparatuur veilig verwijderen maar dat doe je niet in lightroom.
    windows XP en windows 7: in de taskbar (werkbalk) kies je bij de icoontjes 'Hardware Veilig Verwijderen', klik daarna op de naam van je camera en windows zal aangeven dat je die nu veilig kunt verwijderen.
    MAC OSX: in finder in de linker balk het 'open tekentje' aanklikken naast de camera naam. OSX zal de verbinding nu verbreken en je kunt de camera veilig verwijderen.

Het is m.i. veel gemakkelijker om het geheugenkaartje in een cardreader te doen, deze zijn gemaakt voor dit gebruik en vaak een stuk sneller in het overbrengen van de foto's van kaartje naar de computer.
  • Bedankt voor je antwoord. Mijn besturingssysteemis Windows Vista. Met mijn oude Nikon D70 verschijnt het icoontje in de taskbar en kan ik het toestel ook via explorer verwijderen, maar met mijn nieuwe Nikon D7000, verschijnt er geen taskbar-icoontje. Het toestel verschijnt wel in explorer, maar ik kan het daar niet verwijderen. Ik heb ondertussen ook al de helpdesk van Nikon gemaild, maar zij zeggen dat ik Adobe (Lightroom) moet contacteren of de foto's via het bijgeleverde ViewNX2 moet importeren. Volgens mij ligt het probleem ter hoogte van het toestel of het besturingssysteem want of ik nu Lightroom opstart of niet de situatie blijft dezelfde. Tot mijn spijt heb ik geen cardreader in mijn pc. Ik zoek verder naar een oplossing; Toch bedankt voor je reactie.
  • Probleem opgelost: via andere pc mét cardreader heb ik de geheugenkaart ingelezen. Er verschijnt een "Hardware veilig verwijderen"-icoon in de taskbar en ook via explorer kan de kaart met een rechtermuisklik verwijderd worden. Sluit ik echter de nikon d7000 in zijn geheel via de usb-kabel op deze pc aan, dan heb ik hetzelfde probleem als bij de eerste pc. Oplossing: moet fatsoenlijke pc mét cardreader kopen! Bedankt Dotcat.
  • Ik bezorg nog eventjes de antwoorden van fotowinkel Grobet (Antwerpen), waar ik ht toestel kocht, en van Nikon support. Ik had beiden mijn probleem voorgelegd:

Grobet:
    "Ik heb even onze camera aan onze PC’s gehangen, wel met Windows XP op, en daar kan ik hem ook niet afmelden omdat hij gezien wordt als een apparaat en niet als een externe harde schijf.
    Nu in windows moet je geen zorgen maken. Als je het apparaat pas afzet als de PC helemaal klaar is met overzetten kan er niets mislopen.
    De meesten gaan tegenwoordig een kaartlezer gebruiken om hun beelden over te zetten op PC. Geen stroomverbruik, sneller overdracht van beelden,…"

Nikon support:
    "De D7000 heeft geen Mass Storage protocol en kan dus niet als externe schijf behandeld worden. Nikon heeft juist daarom ViewNX 2 ontwikkeld en raadt aan om deze software te gebruiken voor het overzetten van foto's van de camera naar uw computer. De standaard protocollen die de meeste software gebruikt om de camera af te koppelen gaan er namelijk van uit dat de camera als externe schijf behandeld moet worden. Wij willen u daarom nogmaals aanraden om de Transfer-functie van ViewNX 2 te gebruiken.
    Indien u er op staat om andere manieren te gebruiken, raden wij u aan om inderdaad de kaart uit de camera te halen en deze rechtstreeks in de computer te steken."

Ziezo, iedereen op de hoogte nu! Groetjes, Yo
  • Blij je van dienst te zijn geweest.