Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Hoe word deze foto bewerkt?
  • Hoi,

Ik ben erg benieuwd hoe deze foto word bewerkt, ik vind dit namelijk een erg mooie kleur weergave.

De exif gegevens zijn als volgt dus ik denk niet dat dit uit de camera voortkomt.

Shutter Speed Value = 9.64 TV
    Aperture Value = 3.36 AV
    Color Space = Uncalibrated
    Custom Rendered = Normal process
    Exposure Mode = Manual exposure
    White Balance = Auto white balance
    Scene Capture Type = Normal

http://by-laurie.tumblr.com/post/29493799142

Alle tips zijn welkom!

• 16 Reacties sorted by
  • Hoezo denk je dat de foto niet zo uit de camera kan komen? Overigens zijn we niet 24/7 online om vragen te beantwoorden, dus iets geduld hebben voor je antwoord krijgt zou wel aangenaam zijn en andere stimuleren om je daadwerkelijk antwoord te geven ;)
  • Eens Photoshop (cs5-6) onder de knie, kun van alles en nog wat gaan aanpassen. Toch kan ik mij niet van de indruk ontdoen dat dit geen levend paard is. Kan verkeerd zijn natuurlijk. Missen is menselijk.
  • @ erik, het zou idd kunnen dat dit zo uit de camera komt, maar de exif gegevens heb ik goed bestudeerd en met dezelfde instellingen krijg ik niet zn mooi beeld. Ongeduld is mijn slechte eigenschap ;(
  • @Gulbertvanroey, cs6 heb ik best veel ervaring mee, maar het lukt mij niet om dit met lagen etc hetzelfde te krijgen. Zoals je kunt zien is het hoofdstel wat de pony om heeft bijna blauw achtig terwijl dit altijd zwart is. Dit is zwz een echte pony ;)
  • De EXIF heb je dan of niet goed bestudeerd of niet volledig geplaatst. De EXIF zegt namelijk niets over eventueel gebruik van flitsers, welke lichtvervormers er op die flitsers geplaatst zijn, of er gebruik is gemaakt van kleurfilters, wat de flitskracht was etc. etc.

Verder kan je met Photoshop vrijwel alles maken wat je wilt, als je maar oefent. Het blauw maken van een hoofdstel is een koud kunstje, sterker nog, het is een koud kunstje om voor de verandering gewoon een paard een ander hoofdstel om te doen.
    Het kan ook dat door middel van flitslicht, het lijkt alsof het hoofdstel blauw is vanwege weerkaatsing van licht.

Verder vraag ik me ook af hoe je zo zeker bent dat de pony echt is. Het feit dat de achtergrond zwart is zegt mij dat er 1. of veel bewerkt is, of 2. gebruik is gemaakt van flitsers in combinatie met een knap grote flag om het flitslicht uit de achtergrond weg te halen, of er 3. een flinke hoeveelheid lichtafval plaats heeft gevonden, wat me weer zou verbazen omdat je dan in de ondergrond een verloop moet zien.

Oftewel, lang verhaal kort: je weet te weinig om te zeggen hoe deze foto gemaakt is. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, kies de weg waarvan jij weet dat jij die ook kan en ga anders bij de fotograaf naar zijn geheim vragen ;)
  • Ook niet in de rawconverter met lokale aanpassingen? Daarna in cs6 kleur vervangen (Classroom in a book, de officiële training van Adobe blz 68). Zo zou ik het althans proberen.
  • Kwestie van plaatselijk kleur vervangen. Als dat niet het juiste resultaat levert kan je door middel van layers en een mask daarover heen op 1 layer de kleurtoon blauwer maken en dan enkel de halster transparant maken in die laag..
  • Exif gegevens staat duidelijk : Flash = Flash did not fire!

Hoofstel is op al haar foto's zwart, zelf als een paard zwart is lijkt dit nog blauw zie vorige voorbeeld foto!

De pony is zwz echt omdat dit een bekende pony is, n.a.v afstammelingen die erbij vermeld staan etc. Een zwarte achtergrond word veroorzaakt door een grote zwarte schuur zonder ramen, combineer je dit met het licht van de zon word de donkere schuur nog donkerder! Beter nemen de foto 2 als voorbeeld hier is goed te zien wat ik precies bedoel met de mooie glans op de paarden en de mooie kleuren!

De exif gegevens geven ook aan dat er in Adobe rgb is geschoten.

Ik weet genoeg over de basis van fotografie, maar zou graag willen weten HOE er is bewerkt / ingesteld!
  • Het gaat niet alleen om het halster zelf, bij een zwart paard zie je meer blauw als normaal, zie de foto hierboven.
  • Yolo, je mag dan misschien veel over fotografie weten, maar de EXIF laat echt niet altijd zien of er wel of niet geflitst is. Als ik mijn radiotrigger gebruik, staat in de EXIF dat er niet is geflitst, terwijl dat d.m.v. de radiotrigger zeker wel gebeurd is.

Verder helpt het echt niet om zo te blijven benadrukken dat je wil weten hoe er bewerkt is, ik merk dat de toon die ik in dat bericht lees, ik nogal dwingend vind.
    Als je precies wilt weten wat er bewerkt is, hoezo vraag je dat dan niet aan de fotograaf?

Er zijn al meerdere opties gegeven waarop je dit effect kan bereiken, maar blijkbaar is dat niet voldoende, terwijl ik je kan garanderen dat ze werken. Wat wil je nu precies van ons als antwoord krijgen boven op de antwoorden die je al gehad hebt?
  • Sommige zitten in de verkeerde hoek te denken, dingen die ik allang heb uitgeprobeerd.
  • Wat verwacht je dan van ons, anders dan dat wat we al doen? Je vraag is onmogelijk te beantwoorden voor iemand die de foto niet heeft gemaakt. Als je dat wel blijft vragen, vraag je naar mijn idee iets onredelijks ;)
    Stuur anders eens een foto waar je mee zit te experimenteren, dan kunnen we onze Photoshop skills daar ook op los laten om zo te laten zien hoe wij het doen.
  • Als wij in een verkeerde hoek zitten te denken, dan is dat omdat uw vraag zo vaag en onduidelijk is dat wij geen technisch gefundeerde uitleg kunnen geven. Hoe kan ik nu weten hoe een ander zijn foto bewerkt. Een glazen bol heb ik nog niet. Maar zoals Erik schrijft, stuur ons een foto waar je mee zit te experimenteren. Geef het vertrekpunt aan en zeg wat je als einddoel wil bereiken.